Rektor vid Öhemsskolan är Carola Tornberg. Hon är också rektor vid Mariebergsskolan och Sjukhusskolan på Sunderby Sjukhus
Vårt arbete styrs av de uppdrag som
formuleras i de nationella och kommunal styrdokumenten:Lgr 11 och Barn- och utbildningsnämdens Verksamhetsplan samt Skollagen och Barnkonventionen.
Värdegrunden och lärmiljön
Vid vår skola ska alla, liten som stor, bemötas med respekt och ha möjlighet att påverka och känna samhörighet. Vi eftersträvar god arbetsmiljö och arbetar främjande och förebyggande i alla elevgrupper för att motverka alla former av kränkande behandling. Lärandet blir framgångsrikt när alla känner trygghet och arbetsro. Arbetet känns lustfyllt, roligt och när man känner sig respektrad, uppskattad och omtyckt.
Vid vår skola är lärmiljö anpassad till eleverna där de ges möjlighet att få lära sig på olika sätt, praktiskt, teoretiskt och med alla sinnen. Miljön är trivsam med positiva och tydliga vuxna, där alla elever får stöd de behöver i sitt lärande.
Alla elever ges tillfälle att göra val och ha inflytande över sitt lärande, de få träna sig i att göra bra val och ta ansvar för sitt eget lärande. Att eleverna gör dessa val utifrån intressen och inte utifrån traditionella könsmönster är en del i vårt genusarbete. Vi lägger stor vikt vid ett bra samarbete med hemmen. Det är viktigt att barnen vet att vi vuxna känner förtroende för varandra och att barnen känner att föräldrarna är intresserade av vad de gör i skolan.
I vårt arbete med att utveckla verksamheten vid skolan är det viktigt att föräldrarna deltar och framför sina synpunkter vid utvecklingssamtal, föräldramöten, i utvärderingar och i skolrådet. Föräldrar och personal har ett gemensamt mål: en verksamhet som i alla avseenden är så bra som möjligt för eleverna. Vår skola ska vara en lärande organisation som bygger på samarbete, arbetsglädje och reflektion. Det handlar om elevers, pedagogers och rektors lärande i arbetet.
Vid skolan arbetar förskollärare, fritidspedagoger och grundskollärare i arbetslag. De är trygga, engagerade och lyhörda pedagoger som ger barnen utmaningar, uppmuntran i arbetet och möjlighet att lära tillsammans med andra.
Vid Öhemsskolan bedriver vi ett systematiskt kvalitetsarbete där vi följer upp vårt arbete och strävar efter att ständigt utveckla och förbättra vår verksamhet. Våra prioriterade områden är: Variation av arbetssätt, Samarbete och Formativ bedömning och vi arbetar under detta läsår speciellt med att utveckla undervisningen i läsförståelse.
Välkommen till vår skola!