Norrsken över bro i Luleå

Shopping och restauranger lockar Luleås besökare, men även natur och norrsken. Foto: Per Lundström

Besöksnäringen i Luleå fortsätter att växa

Luleå är en av de ledande destinationerna i norra Sverige mätt i antal besökare. En ny rapport visar att besöksnäringen i Luleå omsatte 959 miljoner kronor under 2017. Det är en ökning med 31 miljoner från 2016. Tillväxten från besöksnäringen ger också klirr i kassan för Luleå kommun som fick 53 miljoner kronor i skatteintäkter.

Av den totala omsättningen gick en fjärdedel till logi, där ingår exempelvis hotell, camping och stugbyar. Under senare år har restaurang och shopping fått allt större betydelse och ifjol svarade de båda branscherna för 42 procent av omsättningen.

Hotellgäster spenderade totalt 420 miljoner kronor och var därmed den ekonomiskt viktigaste boendekategorin.

Både nationella och internationella besökare

Sverige är fortsatt den största marknaden och visar en stabil tillväxt. Positivt är att andelen utländska besökare ökar stadigt, bland annat från Storbritannien, Holland och Norge.

– Mycket talar för Luleå som besöksmål; vi är regionens ledande handelsstad, vi har störst hotellutbud och möteskapacitet i länet, vi har god tillgänglighet med regionens största flygplats inom bara tio minuters transfertid till centrum. Detta är faktorer som ger oss utmärkta förutsättningar för en hållbar och långsiktig bearbetning av nationell och internationell marknad för mötes- och privatresenärer, säger Jenny Hellman, vd på Visit Luleå.

Uppgifterna kommer från TEM-rapporten (turistekonomisk modell) som sammanställt SCB-statistik från helåret 2017.