2020-08-11
Gång- och cykelväg mellan Notviken och Storheden
Den 13 augusti lyfts förslaget att den tillfälliga gång-och cykelvägen längs Storhedsvägen ska bli permanent till stadsbyggnadsnämndens arbetsutskott. Därefter dröjer det till 27 augusti innan beslut tas i frågan.
– Vi vet att det är en efterfrågad åtgärd och en viktig sträcka i Luleås cykelnät, men samtidigt måste vi överväga om det är försvarbart ur ekonomisk synvinkel. säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Anja Johansson.
Aktuell sträcka längs Storhedsvägen mellan Notviken och Storheden är identifierad som en saknad länk i Luleå kommuns cykelplan. Underbyggnaden av gång- och cykelvägen, inklusive montering av belysningsstolpar är redan byggd inom projekt Östra Länken. Detta är gjort i och med att en tillfällig ersättningsväg erfordrades då den befintliga gång- och cykelvägen längs stranden mellan Notviken och Storheden stängdes av för att säkra arbetsområdet för både arbetare och allmänhet.
Ersättningsvägen längs Storhedsvägen byggdes från början med möjligheten för att erhålla permanent status som gång- och cykelväg. Det som behöver kompletteras för att göra den permanent är ny beläggning i form av asfalt, samt att järnvägsövergången vid Notviken behöver projekteras samt byggas om/kompletteras för att även omfatta gång- och cykelpassagen.
Ekonomi
Alternativet att permanentera den tillfälliga gång- och cykelvägen innebär en kostnadseffektivisering jämfört med att återställa marken till befintligt skick och bygga en ny gång- och cykelväg i ett senare skede. Detta eftersom stor del av gång- och cykelvägens kostnader redan tagits i projekt Östra Länken, där en tillfällig gång- och cykelväg erfordrades och läget valdes med hänsyn till cykelplanen. Vissa delar är dessutom byggd av överskottsmassor i projektet, vilket har gett ett ekonomiskt mervärde totalt sett.
Kostanden tas av budgeten genom att omfördela medel från reinvestering gata och vägar till investering gång- och cykelväg. Bedömd kostnad för att bygga på ersättningsvägen till permanent gång- och cykelväg är 3 500 000 kr. Denna kostnad inkluderar även projektering och utförande av säker lösning för gång- och cykeltrafiken vid järnvägsövergången (flytta ut bommarna och bygga om signalsystemet).
Alternativkostnad, det vill säga att riva vägen och att återställa området skulle kosta två miljoner kronor. Rivningen inkluderar att ta bort alla massor, belysningsstolpar samt återställa marken.
Efterfrågad gång- och cykelväg
Att gång- och cykelvägen som nu går parallellt med Storhedsvägen är en efterfrågad länk i Luleås cykelnät är känt. Vid ett flertal informationsmöten som har hållits inom projekt Östra Länken, har allmänheten belyst behovet av en gång- och cykelväg längs med vägen. Den tillfälliga ersättningsvägen är omtalad och uppskattad i och används flitigt av kommunmedborgarna. Intresset för gång- och cykelvägens framtid är stort och många lyfter upp säkerhet- och trygghetsaspekten som en viktig anledning till att den bör vara placerad där.
Luleå kommuns cykelplan
Luleås översiktsplan består av ett antal riktningar och program. Under riktningen ”Bygg för framtiden”, finns avsiktsförklaringen ”Agera för att kraftigt öka andelen lokala resor med kollektivtrafik, cykel och till fots”. Som ett i detta har Luleå kommun tagit fram en cykelplan med beskrivning hur Luleås cykelvägnät ska byggas ut för att förbättra situationen för Luleås cyklister.
I cykelplanen har behovet av utbyggnad delats in i ett antal gång- och cykelvägslänkar, där aktuell sträcka längs Storhedsvägen mellan Notviken och Storheden är medtagen.
Denna gång- och cykelväg innebär en snabbare, genare och tryggare länk mellan Notviken och Storheden, vilket underlättar val av hållbara transportsätt och därmed minskad klimatpåverkan.