Nya trafiklösningar
För att få till en sammanhållen torgyta mellan Kulturens Hus och vattnet i Norra hamn krävs en förändrad trafiksituation. En tänkbar lösning är att Namnlösa gatan avvecklas och trafiken istället leds via Skeppsbrogatan och Smedjegatan framför Kulturens Hus. För att få till en torgyta i marknivå omlokaliserad de befintliga parkeringsplatserna till ett underjordiskt parkeringsgarage på samma plats.
Skeppsbrogatan och Smedjegatan byggs om med nya sektioner och anpassade korsningspunkter. In- och utfart till ett underjordiskt parkeringsgarage anses möjligt att förlägga ifrån cirkulationsplatsen i linje med nuvarande sträckning av namnlösa gatan. Förslaget visar att en minskning av Kulturens Hus-rondellen i diameter till enfilig möjliggör att mer torgplats kan tillskapas.
På Smedjegatan mellan Kulturens hus och Trekanten anläggs en hållplats i vardera riktningen för regiontrafiken för att underlätta byten mellan lokal- och regionbussar.
Utformning av korsningen Smedjegatan-Skeppsbrogatan görs med förutsättning att Smedjegatan blir enbart bussgata på sträckan Skeppsbrogatan- Stationsgatan samt att Skeppsbrogatans östra ben blir enkelriktad för all biltrafik utom bussar i linjetrafik och taxi.
Följande trafiklösning är framtagen med hänsyn till att centrum ska vara tillgängligt för alla trafikslag och att framkomligheten förbättras för de hållbara trafikslagen. Centrum ska kunna nås med personbil och varutransporter men gatorna ska inte inbjuda till genomfart för biltrafiken. Förslaget kommer inte öka biltrafikens framkomlighet men den bedöms fortsätta ligga på en acceptabel nivå, vilket ska säkerställas med trafiksimuleringar under detaljplaneskedet.
Om inga förändringar utförs av dagens trafiknät och Namnlösa gatan fortsätter att vara huvudgata så minskar möjligheten att skapa en attraktiv torgyta. Biltrafikens barriär mot vattnet blir kvar. Pumpstation och eventuell fördelningsstation kommer att uppta en del av Trekantens yta och en begränsad yta blir kvar för torgytan.
Förflyttningen av trafiken och underjordiskt parkeringsgarage skulle möjliggöra att Trekantens nya torg kan sträcka sig över Namnlösa gatan ner mot vattnet. Torgplatsen kan med god gestaltning av torgytan och hantering av trafiken upplevas som en sammanhållen plats mellan Kulturens hus och vattnet. Barriärverkan av trafiken kommer inte helt att kunna minimeras, men bör kunna hanteras på ett tillfredställande sätt för att uppnå denna upplevelse.
Samlad bedömning
Det finns flertalet hinder och risker att överbrygga och hantera i ett omvandlingsprojekt av denna komplexitet. Förstudien har övergripande identifierat dessa och landar i bedömningen att kommunens tidigare antagna målbild med en torgplats samt Luleå Energis önskemål om placering av fördelningsstation på Trekanten är möjlig. Tiden för genomförande är av stor vikt för Luleå Energis nya fördelningsstation. Utformning av torgplatsen och föreslagna lösningar hänger ihop med planering av fördelningsstationen och bör behandlas som en helhet.
Projektet bedöms ha möjligheter att omvandla denna plats i Luleå centrum till den torgplats som kommunen efterfrågat i tidigare målbilder, i ett av Luleås mest attraktiva lägen.
Projektsamverkan
Luleå Energi, Länstrafiken, Luleå lokaltrafik, samt Räddningstjänsten har varit involverade i projektet. Kommunstaben och Stadsbyggnadsförvaltningen har varit delaktiga i processen.
Politiskt beslut
Förslaget som på olika sätt skulle förändra hela stadsbilden i Luleå centrum inklusive de förändrade trafikstråken presenterades för kommunens politiker på arbetsutskottet den 11 januari 2021.
– Vi tycker att det ser mycket spännande ut men vi behöver mer information kring trafiklösningen och vilka konsekvenser den kan få. Förslaget hör ihop med centrumplanen och andra trafiklösningar och behöver vägas in i en helhetsbild, säger Fredrik Hansson (S), kommunalråd.
Förstudien godkändes under mötet av arbetsutskottet, men formuleringen om att den ska ligga till grund för kommande detaljplanearbete togs bort av utskottet.
Ärendet presenteras åter på Kommunstyrelsens sammanträde 8 februari - 2021.