Gång- och cykelbanor
I skissförslaget höjs standarden på gång- och cykelbanorna som sammankopplas med det befintliga gång- och cykelnätet på centrumhalvön.
Närmast vattnet mellan Södra hamnplan och Varvet skapas en rekreationsyta med grönstruktur och ett rofyllt promenadstråk med stark vattenkontakt. Detta blir en viktig pusselbit i det populära stråket runt centrumhalvön.
Kollektivtrafik
Kollektivtrafiken stärks med delvis separata busskörfält, bättre och tillgängligare hållplatser för både lokal- och regiontrafik. Genom möjligheten till separata busskörfält kan kollektivtrafiken prioriteras.
Förbättrade hållplatser längs Södra hamnleden möjliggör en ökad tillgänglighet och sammankopplar lokal- och regiontrafikens linjenät.
Biltrafik
Biltrafiken föreslås få ett körfält i vardera riktning och korsningar utformas så att trafikflödet i öst-västlig riktning även i fortsättningen kan flyta på men med reducerad hastighet.
För att underlätta trafikflödet föreslås en cirkulationsplats vid korsningen till Prästgatan.
Parkering
Möjligheterna till parkering förbättras med samlade parkeringslösningar som möjliggör att lämna bilen på den sida av centrumhalvön som trafikanten först anländer till.