Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.
Emmeli Berglund och Sandra Johansson från hemtjänstgruppen på Östermalm hinner nu oftare att prata med de äldre, här Maj Hellgren.

Emmeli Berglund och Sandra Johansson (fr v) från hemtjänstgruppen på Östermalm hinner nu oftare att prata med de äldre, här Maj Hellgren.

Mer tid för möten

Hemtjänsten i Luleå har länge brottats med vikariebrist och pressade scheman. Sedan ett år tillbaka har förutsättningarna för personalen och brukarna dock förändrats – till det bättre. Vårt Luleå följde med Sandra och Emmeli en dag på Östermalms hemtjänst.

– Oj nu speedar du på Tage, vi hänger ju inte med. Tage Englund, 76 år, har precis fått hjälp upp ur rullstolen och till den rullator han gåtränar med. Han tar några försiktiga första steg och ler.

Det är en helt vanlig tisdag i juni och undersköterskorna Sandra Johansson och Emmeli Berglund vid Östermalms hemtjänst gör sitt första besök för dagen hemma hos Tage som bland annat behöver träning efter en knäoperation.

– Jag får sju besök per dag och de sköter sig så bra. Fina att ha att göra med. Och en trygghet. Ni vet, jag var så dum som skulle försöka gå på toaletten själv med det här knät i början, så jag ramlade. Emmeli lägger en hand på Tages rygg och konstaterar vänligt men bestämt:

– Nä, inte är du dum Tage. Det är sånt som händer.

Bättre planering

Östermalms hemtjänst är en av totalt 19 hemtjänstgrupper i Luleå kommun. Basen är en liten lokal längst nere i Sundsgården och här jobbar ett tjugotal undersköterskor och vårdbiträden fördelade på 70-80 så kallade brukare.

Upp till 250 besök varje dag kräver god planering.

Upp till 250 besök varje dag kräver god planering.

Arbetstiderna sträcker sig från 07 till 21.30, efter det tar en extern nattpatrull över. På en arbetsdag görs 225-250 besök och vad som ska utföras under de olika tillfällena beror helt på den genomförandeplan som fastställts för varje brukare. Planen baseras på beslut av en biståndshandläggare.

Utifrån de tre insatserna service, personlig omsorg och stöd i hemmet kan det röra sig om allt från att titta till och hålla en person sällskap, till att hjälpa till med i stort sett allt – väckning, hygien, rehabilitering och städning. Planeringen för hur mycket tid varje moment får ta, skötte fram till för ett år sedan en biståndshandläggare genom ett biståndsbeslut. Något som idag ligger på hemtjänstpersonalen själva i samråd med brukaren och med enhetschef.

Ständig brist på vikarier

Sandra och Emmeli är tillbaka i lokalen på Sundsgården. Som planerare är det de som schemalägger alla besök. Den stora utmaningen är att få timmarna att räcka och att hitta vikarier när det behövs.

– Det här brottas vi ständigt med, vikariebristen. Det leder till att de som jobbar får ta fler besök per dag. Och i värsta fall får vi flytta fram de minst akuta uppgifterna, som städning. Det är ett ständigt stressmoment, säger Sandra och fortsätter:

– Men att vi själva nu får disponera vår tid hos brukarna är en förbättring – både för oss och brukarna. Vi kan delvis styra efter de behov som finns och skulle det finnas ett utökat behov har vi möjlighet att ge den tiden utan att behöva gå genom en handläggare, förutsatt att brukaren har insatserna beviljade sedan tidigare.

Personliga möten

Nästa besök är bara ett stenkast bort. Ute på gården sitter Greta Bengtsson, 99 år, i solen.

– Jasså här sitter du och har det bra, säger Emmeli. Greta skiner upp och konstaterar att hon först suttit där helt ensam och nu hejat på både en och två som tittat förbi. Emmeli tar Gretas hand och de småpratar, egentligen som vilka vänner som helst.

– Jag skulle inte klara en dag utan de här tjejerna och killarna. De är som mina bästa vänner, säger Greta. Efter 14 år inom hemtjänsten, och tio på just Östermalm, fastslår Sandra att det är just det här som är behållningen – mötet med alla människor.

– Man ger mycket, men får också mycket tillbaka.

Text: Mariana Vnuk Foto: Susanne Lindholm