Gymnasieskola

Gymnasieskolan är en avgiftsfri och frivillig skolform. Du väljer själv skola och program. Ditt grundskolebetyg är avgörande för om du kommer in på det program du sökt till.

I Luleå gymnasieskola kan du mellan många program. Skolan är samlad i en gymnasieby centralt i Luleå. Här går cirka 2500 elever.

Nationella gymnasieprogram är treåriga. Luleå gymnasieskola har nästan alla nationella program som finns. Det finns två typer av program:

  • Yrkesprogram - för dig som vill ut i arbetslivet direkt efter gymnasiet
  • Högskoleförberedande program - för dig som vill läsa vidare efter gymnasiet

Skolan har också introduktionsprogram. De finns för dig som saknar behörighet till nationellt program. Introduktionsprogrammen ska ge nya möjligheter.

Se Luleå gymnasieskolas alla program

Har du frågor kan du kontakta studie- och yrkesvägledaren på din skola.

Det finns också fristående gymnasieskolor i Luleå.