Felanmälan/problem i appen eller lärplattformen

Kan du inte logga in eller har andra problem i appen eller lärplattformen?

Läs om hur vi hanterar dina personuppgifter och om dina rättigheterlänk till annan webbplats enligt dataskyddsförordningen, (GDPR)

Hur får jag appen?

Appen Tieto Edu finns tillgänglig för nedladdning i App Store och Google Play.

Hur loggar jag in i appen?

Inloggning sker via mobilt bankID. Första gången du loggar in väljer du det svenska landsvalet för att komma vidare till inloggningssteget för mobilt bank­ID.

Hur loggar jag in som vårdnadshavare till lärplattformen?

Vårdnadshavare loggar in i lärplattformen med e-legitimation (bankID). Om du inte har möjlighet att skaffa e-legitimation, tex om du saknar svenskt personnummer, behöver du ta kontakt med förskolechef/rektor för en lösning.

För att garantera utloggning från lärplattformen behöver du logga ut och stänga webbläsare. Detta gäller för alla enheter (datorer, paddor, telefoner mm).

Jag kan inte logga in i lärplattformen, vad ska jag göra?

  1. Vi rekommenderar Internet Explorer och Safari som webbläsare när du loggar in. Om du loggar in med android-telefon använd standard webbläsaren som finns i telefon.

  2. Loggar du in via rätt sida? Använd inloggningslänken "Vårdnadshavare" som ligger på www.lulea.se/larplattform
     
  3. Får du felmeddelandet https://idpaut.service.tieto.com så beror de på att du har sparat fel sida som favorit. Du måste alltid logga in via huvudsidan www.lulea.se/larplattform. Rensa din webbläsares historik.
  4. Fungerar din e-legitimation eller behöver du installera/uppdatera säkerhetsprogramvaran? Testa din e-legitimationlänk till annan webbplats
    Om det inte fungerar, kontakta utgivare av e-legitimationen, vanligtvis din bank.

  5. När du loggar in väljer du rätt inloggnings inloggningsalternativ:
    Bank ID på den här enheten – då har du Bank ID (e-leg) på samma enhet som du loggar in med. Ex ) Du loggar in med datorn och har Bank ID på datorn.Ex ) Du loggar in med telefon och har Bank ID på telefon.
    Bank ID på annan enhet – då har du Bank Id på telefon och loggar in med datorn. När du skriver personnummer ska du skriva ÅÅÅÅMMDD-NNNN.

  6. Om du testat allt ovanstående och du fortfarande inte kan logga in, kontakta support för vårdnadshavare. Beskriv så tydligt som möjligt vad som händer när du försöker logga in. Bifoga gärna en skärmbild.
Återställ
Om e-legitimation (BankID) frågor & svar