Felanmälan/problem i edWise vårdnadshavare

Kan du inte logga in eller har andra problem i edWise?

Läs om hur vi hanterar dina personuppgifter och om dina rättigheterlänk till annan webbplats enligt dataskyddsförordningen, (GDPR)

För att garantera utloggning från edWise måste du logga ut och stänga webbläsare. Detta gäller för alla enheter (datorer, paddor, telefoner mm).

Hur loggar jag in som vårdnadshavare i edWise?

Vårdnadshavare loggar in i edWise med e-legitimation (bankID). Om du inte har möjlighet att skaffa e-legitimation, tex om du saknar svenskt personnummer, behöver du ta kontakt med förskolechef/rektor för en lösning.

Vi rekommenderar Internet Explorer och Safari som webbläsare när du loggar in. Om du loggar in med android-telefon använd standard webbläsaren som finns i telefon.

Jag kan inte logga in, vad ska jag göra?

  1. Loggar du in via rätt sida? Använd inloggningslänken "Vårdnadshavare" som ligger på www.lulea.se/larplattform
    länk till annan webbplats
  2. Fungerar din e-legitimation eller behöver du installera/uppdatera säkerhetsprogramvaran? Testa din e-legitimation
    länk till annan webbplats

  3. Får du felmeddelandet https://idpaut.service.tieto.com så beror de på att du har sparat fel sida som favorit. Du måste alltid logga in via huvudsidan www.lulea.se/larplattform

  4. Får du en vit sida med meddelandet "It Works". Stäng webbläsaren vänta en stund och pröva att logga in igen. Felet beror på att det blir en störning i inloggningen och hänger i hop med tjänsten för säkerhetsinloggning.

  5. Om det inte fungerar, kontakta utgivare av e-legitimationen, vanligtvis din bank. Om din e-legitimation fungerar på testsidan är det antagligen fel på själva e-tjänsten som du försöker använda.

  6. När du loggar in väljer du rätt inloggnings inloggningsalternativ:
    Bank ID på den här enheten – då har du Bank ID (e-leg) på samma enhet som du loggar in med. Ex ) Du loggar in med datorn och har Bank ID på datorn.Ex ) Du loggar in med telefon och har Bank ID på telefon.
    Bank ID på annan enhet – då har du Bank Id på telefon och loggar in med datorn. När du skriver personnummer ska du skriva ÅÅÅÅMMDD-NNNN.

  7. Testa en annan webbläsare eller rensa din webbläsares historik.

  8. Om du loggar in via mobiltelefon via ett trådlöst nätverk och inte kommer in, pröva att logga in via mobilens egna nätverk (3G, 4G).

  9. Om du testat allt ovanstående och du fortfarande inte kan logga in, kontakta edWise support för vårdnadshavare via formuläret nedan. Beskriv så tydligt som möjligt vad som händer när du försöker logga in. Bifoga gärna en skärmbild.
Återställ
Om e-legitimation (BankID) frågor & svar