Pågående samarbeten 2018–2019
BD Pop
Samarbetar med The House of Songs. BD Pop skickade Linnea Backlund till Austin på ett Songwwriting camp, där hon tillsammans med andra internationella artister som skriver musik avslutade veckan med ett framförande.
Inspiration från Austin ger Hamnfestivalen ett utökat program. Småkrogar runt om i Luleå kommer att ha program under festivalen där BD pop står för ljudanläggningarna.
LTU Business
LTU Business jobbar med tydliga aktiviteter och vidareutveckling av studentutbyten. De fortsätter jobba med riktade sektorsamarbeten. Rymd, råmineral/gruva och energi/clean-tech är prioriterade. Fler områden kommer att bli aktuella för vidareutveckling.
Genom ett samarbete mellan LTU Business, IC2 Institute i Austin, Texas och Rune Anderssons Jubileumsstiftelse har sex studenter möjlighet att genomföra sin praktik i Austin. Den involverar en upplärning i att marknadsvalidera innovationer, som sedan sätts i praktik på den amerikanska, indiska och svenska marknaden. Praktiken inkluderar arbete på plats på alla tre destinationer samt ett onlinemoment som utförs från Luleå.
Arctic Business Incubator
ABI har tillsammans med bolag från Norrbotten deltagit vid den årliga SXSW Conference & Festivals i Austin. Några exempel från deltagandet är:
- Bnearit träffade Intel och nya kunder från Norge.
- Kolektivet.se träffade flera leverantörer.
- Widefind AB träffade Intel som visade intresse för att testa sina produkter vid sport arenor.
- Sol-ionics AB träffade Dr. John Goodenough som är en av uppfinnarna bakom litiumbatteriet.
- eXeri AB har efter resan flera kontakter som de följer upp för att lära sig mer om USAs elnätsmarknad.
- 3eflow AB träffade Google Nest.
- Pixadome AB träffade spelutvecklare och ljud/grafiker som kan ge spännande samarbeten.
- SpotIn AB deltog i och kom på 3’e plats i en pitch-tävling som gav stort intresse från partners och investerare för deras produkt.
- Samuraj AB fick kontakt med intresserade partners för att få ut amerikanska bolag i Europa.
- Evado med sin RecoVR produkt väckte stort intresse och fick bra återkoppling runt hur sjukvård och försäkringssystemet i USA fungerar.
- The Fit AB mötte flera parter som visade intresse att engagerar sig i bolaget på olika sätt.
- Online Marina AB genomförde fler kundbesök hos båtklubbar och marinor och fick bra intresse för pilot tester där.
- Flat Tail Studios AB träffade flera av sina YouTube’ följare på plats och fick bra kontakter med lokala spelbranschen.
- Utöver detta så presenterade University of Texas idéer för forskningssamarbeten med LTU som kommer följas upp under 2019.
Luleå tekniska universitet
Ett resultat av ett musiksamarbete är en förändrad musikundervisning. LTU har gått från undervisningsformen 1 lärare – 1 student till formen 1 lärare – flera studenter. Förändringen har flera fördelar.
Darla Castelli från Austin har varit gästföreläsare vid LTU och det pågår flera samarbeten mellan forskare från Sverige/USA.
Luleå Näringsliv
Luleå Näringsliv har träffat representanter för Austins Science City. De har ett kontinuerligt utbyte och de använder oftast videokonferens som mötesforum.
Luleå Näringsliv har kontakt med ett kluster indyspelutvecklare i Austin. De träffades under SXSW där även Arctic game lab deltog.
Luleå Näringslivs kontor i Austin är en del av det globala nätverket WeWork. Dels består kontoret av en befintlig lokal men även tillgång till konferensrum, möteslokaler och ett större företagsnätverk. Kontoret kan bokas kostnadsfritt av Luleå Näringslivs medlemsföretag via Luleå Näringsliv med god framförhållning.
Svartöns Blues
Svartöns Blues bjöd in Bonnie Bishop, en ung kvinnlig artist från Austin, till Luleå Hamnfestival 2018.
Luleå kommun
Alan Rosenblatt och Kharley Bagley Smith deltog under Norrbottens Media Week. Luleå kommun bjöd in Kharley Bagley Smith som föreläsare och hon pratade i ämnet kommunikation i krissituationer. Alan Rosenblatt är digital- och sociala medierstrateg. Hans arbete fokuserar på att använda digitala och sociala medier för att bättre förstå den allmänna opinionen.
Affärs- och utvecklingsresa 2-11 maj 2018:
En delegation åkte till San Francisco och Seattle under den 2-7 maj. Syftet med resan var att lära och ta med sig erfarenheter. Delegationen följde även upp tidigare besök och träffade Facebook.
Delegationen fortsatte till Austin den 7-10 maj. Syftet med besöket var att följa upp affärsrelationer med olika aktörer.
Visit Luleå
Visit Luleå besöker Austin för att identifiera agenter som kan skicka besökare till Luleå som destination. Visti Luleå besöker resebyråer och Visit Austin för lära om turistens beteende för att besöka Luleå. Syftet är att hitta kontakter som kan leda till samarbeten.