Allvarligt missförhållande på äldreboende – medarbetare avskedad och polisanmäld
Vid ett av Luleå kommuns vård- och omsorgsboenden har en medarbetare utsatt boende för våld och kränkande behandling i samband med omvårdnadssituationer. Händelserna har anmälts till Inspektionen för vård och omsorg (IVO) i enlighet med bestämmelserna i lex Sarah och är även polisanmälda.
– Det som har inträffat är helt oacceptabelt. Medarbetaren togs omedelbart ur tjänst och anställningen har avslutats. Vi ser mycket allvarligt på det inträffade, säger Ronnie Arespång, områdeschef.
Berörda anhöriga har informerats och kommunen fortsätter att utreda händelserna i enlighet med gällande rutiner för lex Sarah.
För mer information, kontakta:
Ronnie Arespång, områdeschef, Telefon: 0920-45 30 00
Sidan uppdaterades den 23 oktober 2025
