Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Porsöskolan deltar i gamificationprojektet Pokémon goes to school

Klass 4A och 4B på Porsöskolan kommer under den närmsta veckan (v21) delta i projektet Pokémon goes to school. Det är ett samarbete mellan LTU och barn- och utbildningsförvaltningen, Luleå kommun, som har till syfte att se vad i spelet Pokémon Go som gör att barn och ungdomar kan öka sin fysiska aktivitet.

-Upplägget är att eleverna i åk 4A och 4B på Porsöskolan kommer att få samla pusselbitar genom att utföra uppdrag som har stöd i läroplanen och kräver fysisk aktivitet, säger Stina Rutberg, lektor i hälsovetenskap på Luleå tekniska universitet och projektledare. När projektet avslutas och pusslet är färdigt kommer en belöning till eleverna avslöjas i det färdiga pusslet.

Målet med projektet är att få kunskap och idéer till projektet Aktiva skoltransporter - om hur gamificationaspekten kan utvecklas där. Läs mer om projektet aktiva skoltransporterlänk till annan webbplats.

Kontakt
Stina Rutberg, lektor och forskare i hälsovetenskap vid LTU och projektledare
telefon: 070-530 53 66

Annika Häggstål, rektor Porsöskolan
telefon: 0920-45 38 18