Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Luleå nominerade i Placebrander of the year

Luleå är en av fem nominerade i Placebrander of the year – en av Sveriges främsta tävlingar inom platsmarknadsföring.

– Luleå är inne i en spännande utveckling och växer med nya etableringar, internationella samarbeten och fler Luleåbor. Vi uppmärksammar detta genom konceptet Original Luleå Story som vi har jobbat med sedan 2013 och som lyfter fram de moderna berättelserna om Luleå, säger Anna Degerman, tillväxtchef Luleå kommun.

Luleås samarbete med Austin är en av dessa moderna berättelser om Luleå. Det första gemensamma projektet var mellan musiker från Austin och Luleå som bodde tillsammans i Luleå under en vecka och skrev musik tillsammans. De nyproducerade låtarna framfördes sedan på isinstrument i Luleås unika iskonserthall Ice Music. Samarbetet fick stort genomslag och hamnade bland annat på förstasidan av The Wall Street Journal. Att USAs snabbast växande stad visade intresse för Luleå är ett resultat av Facebooks etablering i staden.

– Austins borgmästare Steve Adler berättade för oss att han tänkte att om de har lyckats locka Facebook då har de verkligen gjort något riktigt rätt.

En annan av Luleås kanske viktigaste berättelser är att Luleå är en stad för alla och en av de städerna i Sverige med minst segregation.

– Luleå är en plats för alla och det har vi uppmärksammat genom kampanjen Luleå – alla hjärtans stad. I Luleå bor 97 olika nationaliteter och det är vi mycket stolta över. Vi var dessutom först i norra Sverige med en Pride-festival som nu är ett återkommande inslag i Luleås evenemangsutbud.

I slutet av 2015 kommer vinnaren att utses. 2013 fick Luleå hederspris i samma tävling med sitt koncept Original Luleå Story.

Mer om nomineringarna finns här http://placebrander.se/nominerade-placebrander-of-the-year-2015/länk till annan webbplats


Presskontakt:

Anna Degerman
Tillväxtchef, Luleå kommun

Tel: 0920-453127
Mob: 072-2343418
anna.degerman@lulea.se