Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Luleåföretag visar intresse för Austin

Ett 20-tal Luleåföretag fick i tisdags inspiration av MG Invest från Austin i Texas. Träffen hölls i Luleå Science Park och handlade om hur företag kan ta del av Luleås samarbete med Austin.


För att sprida kunskapen om Austin och hur företag kan ta sig in på den amerikanska marknaden hade Luleå Science Park bjudit in Ann-Christine Langselius, vd på MG Invest i Austin. Ann-Christine var med via Skype och på plats i Luleå fanns kollegan Linn Westelius och samarbetspartnern Ulrika Persson.

– Om man vill nå ut på den amerikanska marknaden är det bra att börja i Austin. Det är den staden i USA som är bäst på att få ut bolag snabbt på världsmarknaden, säger Ann-Christine.

Ann-Christine har varit verksam i Austin i många år och anledningarna till att hon valt Austin är många. The University of Texas i Austin är rankat som världens 45:e bästa universitet, vilket innebär att det finns välutbildad personal i staden. Austin är en av USAs snabbaste växande städer och det flyttar dagligen in runt 120 personer. Det finns mycket kapital och många är intresserade av att arbeta med och investera i svenska företag.

Det var drygt ett tjugotal Luleåföretag på plats som ville ta reda på hur deras verksamheter kan vara delaktiga i samarbetet med Austin.

– Jag äger Mjölkuddsberget och har planer på att bygga datacenter i berget där det finns en grotta som tidigare varit en militär gruppcentral. Den amerikanska marknaden är väldigt intressant för mig och jag har redan många kontakter, men vill också ta del av detta. Jag söker främst investerare, säger Bengt-Åke Strand, Stadsberget Luleå AB.

– USA är den största tänkbara marknaden för våra produkter, men vi har inte känt oss redo tidigare, men det gör vi nu. Samarbeten är alltid bra och förhoppningen är att de ska leda till att man inte behöver trampa upp alla stigar själv. Vi är intresserade och vill veta mer, säger Patrik Svanerudh, vd Designtech Solutions.

– Jag har ingen marknad i USA idag, men jag tror att mitt klädmärke skulle passa perfekt för den amerikanska marknaden. En stor del av inspirationen till mitt skapande kommer från cowboys och Texas, säger Paula Fahlander, ägare Re-cover.

Kontaktperson:

Niklas Nordström, kommunalråd, 070- 497 36 62