Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Schyssta Luleåbor bryr sig, köper inte ut

Luleå kommun har tillsammans med Polisen, Region Norrbotten, Luleå Hockey, Luleå Hockey/MSSK, BC Luleå, Luleå Basket och Systembolaget arbetat med kampanjen mot langning av alkohol riktat till gymnasieskolorna i Luleå kommun.

Kampanjen består av ”korridorhäng” på gymnasieskolorna för att prata risker med alkohol och langning. Under eventen har ungdomarna fått delta i en tävling där de första frågorna ger ökad kunskap om riskerna med att förse unga med alkohol. 

De vanligaste langarna till minderåriga är unga vuxna.
– Sista året på gymnasiet är en bra tid att nå våra ungdomar för att prata antilangning. När de fyller 20 år och själva kan köpa ut på Systembolaget är förhoppningen att de INTE köper ut till minderåriga, säger Maria Eriksson, strateg på stab - kvalitet och samhällsutveckling.

Den andra delen av tävligen gick ut på att ge förslag på hur man på bästa sätt arbetar mot langning. Tanken är att använda idéerna till att utveckla arbetet mot langning. De 25 bästa förslagen vinner ett Luleå Citypresentkort på 400kr och vinnarna meddelas under vecka 24. Eleverna i åk 3 har också fått se en nyproducerad film i ämnet och jobbat med frågan under en lektion.

Ulrika Nygård har varit ute i skolorna och pratat med ungdomarna. Ulrikas råd till föräldrar till unga vuxna är att prata med dem om hur de ställer sig i frågan.
Lyssna på Ulrikas råd och tips härlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.