Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.
Tre av kommunens nitton kommunvägledare

Malin Söderström, Karin Ekman och Anna-Lena Rova är tre av nitton kommunvägledare.

En väg in till kommunen

Du vet väl om att du kan vända dig direkt till kundcenter på Luleå kommun om du behöver hjälp med ett ärende eller en fråga? Ring 0920-45 30 00 eller besök Stadshuset. Kundcenter har öppet helgfria vardagar kl 8-17. Välkommen!

Sedan 1 mars har kommunen förenklat kontaktvägarna in till kommunen. Ett telefonnummer in, 45 30 00, och ett gemensamt kundcenter i Stadshuset ska göra det enklare för dig att kontakta kommunen. Målet är att du ska få hjälp direkt vid första kon­takten, naturligtvis beroende på vad ärendet gäller. Om inte kundcenter kan hjälpa dig ser de till att du får kontakt med rätt enhet eller handläggare. Det här är en resa som många kommuner redan har gjort.

Kommunvägledarna hjälper dig

Istället för flera kundtjänster och en växel som kopplar samtalen vidare är det nu 19 kommunvägledare som bemannar kommunens nya kundcenter och hjälper dig direkt med ditt ärende.

– Det här är en förändringsresa vi har påbörjat och det finns fortfarande mycket kvar att utveckla och förbättra. Som med all förändring tar det tid att få allt på plats men vi jobbar varje dag med att bli ännu bättre och hela tiden lära oss mer så att vi kan hjälpa fler, säger Maria Norgren, chef på kundcenter.

När du ringer 0920-45 30 00 får du snabbast hjälp om du väljer något av alternativen som passar ditt ärende:

  1. Socialt stöd och omsorg
  2. Fastigheter, bygg, miljö, gata, park och vatten
  3. Barnomsorg, skola och utbildning
  4. Kultur, fritid och konsument
  5. Övrigt

När är det bäst att ringa?

Eftersom varje samtal ska hanteras kan det innebära något längre väntetider i telefon, för närvarande drygt en minut i genomsnitt. Vissa dagar och tider är väntetiden längre eftersom fler ringer just då.

På bilden nedan ser du hur samtalen fördelar sig under dagen. Röd telefon visar när väntetiden brukar vara som längst, och grön telefon när den är som kortast.

Bild på hur samtalen fördelar sig under dagen.

Självservice

Många ärenden kan du uträtta själv genom att använda e-tjänster som till exempel att söka bygglov, göra felanmälan eller ansöka till förskolan.

Kontakta Luleå kommun

Telefon: 0920-45 30 00
E-post: lulea.kommun@lulea.se
Besöksadress: Stadshuset, Rådstugatan 11 (om du inte har bokat tid med handläggare)

Öppettider: Kundcenter har öppet helgfria vardagar kl 8-17, avvikande öppettider under 2018 är

  • dagen före Kristi himmelsfärdsdag 9 maj kl 8-12
  • fredag 11 maj (klämdag efter Kristi himmelsfärdsdag) kl 9-12
  • Alla helgons dag 2 oktober kl 8-12