Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.
Johan Lindbergh har cykelpendlat till jobbat i tio år och tänker fortsätta med det. Foto: Susanne Lindholm

Johan Lindbergh har cykelpendlat till jobbat i tio år och tänker fortsätta med det. Foto: Susanne Lindholm

Varför ta bilen om man kan cykla?

Johan Lindbergh på Hertsön cykelpendlar till och från jobbet i Luleå centrum varje dag. Det blir sammanlagt ungefär 7,5 mil i veckan och 350 mil om året.

Johan cykelpendlar till sitt jobb inne i stan och kan bara se fördelar med det.

– För mig handlar det om vardagsmotion och att göra en liten insats för miljön. Dessutom ger cykeln en skön frihetskänsla, inga busstider att passa eller parkeringsplatser att hitta. Det tar bara 15-30 minuter att cykla från Hertsön till centrum.

Johan tycker att Luleå kommun har ett helt okej cykelvägnät men om man vill att fler ska cykla bör man förbättra vissa saker.

Framkomligheten viktig

För cykelpendlarna är framkomligheten viktig, precis som för bilpendlarna. Snöröjningen fungerar oftast bra men eftersom cykelbanorna delas med gångtrafikanter försämras framkomligheten och säkerheten.

– Man måste sänka farten och vara mer uppmärksam, säger Johan. I Köpenhamn har man exempelvis separerat gångarna från cyklisterna i stor utsträckning. Det har gjort att cykeln respekteras mer som trafikslag, och det vore något för Luleå som cykelstad att satsa på.

Dubbdäck på

Johan vill slå ett slag för vintercyklingen, som inte är särskilt komplicerad. Inför vintersäsongen byter Johan till dubbdäck både fram och bak på cykeln. I övrigt är det bra att ha varma skor och vantar, för där fryser man lätt.

– Jag har ingen direkt köldgräns, säger Johan. Det är lite kärvt, men det går absolut att cykla i - 30°, men då tar jag på täckbyxor och skyddar ansiktet lite extra. Man blir ju varm av att röra på sig så man bör inte klä sig för mycket.

Laga och underhålla

Johans cykel är nio år gammal och fungerar fortfarande bra trots de många milen. Det är en ganska standardutrustad mountainbike, men det går så klart att pendla med en vanlig cykel också. Det viktiga är att den fungerar bra menar Johan.

– Bilar servar man kontinuerligt och det ska man göra även med cyklar. Jag byter kedja en gång per år och håller växlar och bromsar i trim. Det är ofta värt pengarna att laga och underhålla istället för att slänga och köpa nytt.

Cyklar i naturen

Johan gillar även att cykla i naturen och har nyligen skaffat sig en Endurocykel som är avsedd för kuperad skog och mark.

– Föreningen Luleå Terrängcyklister har anlagt fina downhill-banor på Måttsundsberget. Det finns även bra stigar på Hertsölandet och på Ormberget.

– Luleå lämpar sig både för cykelpendling och för nöjeskörning i naturen, konstaterar Johan.

Johans tips till cykelpendlare

  • Serva din cykel kontinuerligt.
  • Lyssna på din favoritmusik eller radio under färden.
  • Byt tröja när du kommer till jobbet så känner du dig fräsch.
  • Här finns en del cykelinformation inklusive cykelkarta
  • På Facebooksidan ”I bike Luleå” diskuteras cykelklimatet och annat som rör cykling i Luleå.

Så mycket cyklar Luleåborna

Enligt den senaste resevaneundersökningen från 2015, görs 14% av alla resor i Luleå kommun med cykel.

Sommartid cyklar 36% av befolkningen till arbete/skola, under vintern är det 9%.

Uppdelat på män och kvinnor, cyklar fler kvinnor än män under sommaren (42% mot 31%) medan under vintern är det något fler män som cyklar (10% mot 9%).

Luleå är med i cykelkampen

The ECC – European Cycling Challengelänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster eller den Europeiska Cykelkampen är den största cykeltävlingen mellan städer och kommuner i Europa som arrangeras den 1-31 maj varje år. Den stad som cyklar längst vinner! Tävlingen är öppen för alla som genomför vardagsresor med cykel, till exempel resor till och från jobbet eller skolan, till affären, för att besöka vänner, bion eller simhallen.

I år deltar Luleå kommun för allra första gången. För att kunna delta, ladda ner gratisappen Cycling365 till din smarttelefon och gå med i ditt stadslag när registreringen öppnas. När tävlingen startar den 1 maj kan du börja registrera dina cykelresor som kommer att bidra till stadslagets totala cykelsträcka. Spåra dina cykelturer och utmana andra städer i Europa. Deltagandet är gratis.

Karin Kemi