Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Fairtrade-märkningen firar 25 år

Från ett lokalt initiativ av två holländska pionjärer och några mexikanska kaffeodlare till en global Fairtrade-rörelse. På 25 år har Fairtrade gått från en vision om en handel på schyssta villkor till en handel som idag omsätter över 450 miljarder kronor och skapar förutsättningar för 1,35 miljoner odlare och anställda att förbättra sina arbets- och levnadsvillkor.

Fairtrade-märkningen firar 25 år

Missionären Frans van der Hoff har kämpat för mexikanska kaffeodlares rätt till förbättrade ekonomiska villkor i över 30 år. Tillsammans med ekonomen Nico Roozen och kaffeproducenter i Mexiko startade han 1988 den märkning som kom att resultera i Fairtrade. Dagens globala Fairtrade-rörelse omfattar 25 nationella märkningsinitiativ i länder som Sverige, Japan och Kenya med odlare och anställda organiserade i tre Fairtrade-certifierade producentorganisationer i Asien, Afrika och Latinamerika.

- Grundarnas principfasta vision om att sätta ett märke på en produkt för att säkerställa att producenten erhållit ett rimligt pris är genialt i sin enkelhet. De hade modet att gå före när folk sa att det inte skulle fungera, att allmänheten inte bryr sig, säger Molly Harriss Olsen, ordförande för Fairtrade International.

Från att handlat om en försäljning av mexikanskt kaffe erbjuds det idag ungefär 30 000 Fairtrade-märkta produkter på den globala marknaden, inklusive te, bananer, socker och choklad. Under de senaste 25 åren har Fairtrade blivit det mest kända etiska märket i världen, med enorma nationella framsteg:

  • Mer än hälften av alla sålda bananer i Schweiz är Fairtrade-märkta.
  • 40 procent av säckarna med socker i Storbritannien bär Fairtrade-märkningen.
  • Var femte blombukett som säljs i Tyskland är Fairtrade-certifierad.

Läs mer om 25-årsjubileet för Fairtrademärkningenlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Läs mer om Fairtrade City-arbetet i Luleå