Arbetsmarknadsförvaltningens ansvarsområde omfattar arbetsmarknadspolitiska insatser samt integrations - och vuxenutbildningsfrågor. Genom samordning av förvaltningens resurser är målet att kombinera individens personliga utveckling med arbetsmarknadens behov och förväntningar. I förvaltningens uppdrag ingår att arbeta för en väl tillgodosedd kompetensförsörjning i regionen genom exempelvis flyktingmottagning och mottagande av ensamkommande barn, behovsanpassade utbildningar och coachning mot arbetslivet.
Integrationsfrågorna har haft en stor inverkan på KS-Arbetsmarknadsförvaltningens verksamhet under 2017. Gruppen utrikesfödda har ökat i takt med att kommunplaceringarna ökar samt de ensamkommande barn som fått uppehållstillstånd under året. Antalet mottagna flyktingar har varit det högsta någonsin och kommer att plana ut 2019. Flyktingmottagningen klarade att ta emot och bosätta alla anvisade nyanlända enligt tilldelat kommuntal. Bland annat har ett externt finansierat projekt för att underlätta bosättning har bidragit till att flera privata hyresvärdar tilldelat lägenheter för målgruppen under året. Boendena för ensamkommande barn har anpassat sin verksamhet dels utifrån antalet asylsökande i målgruppen som minskat under året samt utifrån den nya ersättningsförordningen för ensamkommande barn och unga. Bedömningen är att omvandlingen följer tidplanen men tiden för avveckling av ett av boendena förlängdes något efter beslut av KS om att behålla en begränsad grupp av asylsökande över 18 år i kommunen. Verksamheten för ensamkommande barn har under året täcks av Migrationsverkets bidrag.
Svårigheten att finna arbetskraft har varit fortsatt hög i de flesta branscher under året. Samtidigt som arbetslösheten varit fortsatt låg finns det betydande skillnader mellan olika grupper. Bland utrikesfödda och personer som endast har förgymnasial utbildning var arbetslösheten fyra gånger högre än bland inrikes födda respektive de med gymnasial utbildning. Luleå har under året ökat andelen utrikesfödda som går till arbete eller studier 90 dagar efter etableringen jämfört med 2016 med 22 %-enheter och ligger därmed på totalt 55% vilket är en bra bit över riksgenomsnittet för övriga kommuner. Utmaningen har under året varit att på olika sätt möjliggöra för personer med en utsatt ställning på arbetsmarknaden att öka sin konkurrenskraft. Ett förändringsarbete är därför påbörjat i syfte att effektivisera de kommunala arbetsmarknadsinsatserna samt anpassa dem mot bristyrken och därmed förbättra resultatet av deltagare som går till arbete och studier.
KS-Arbetsmarknadsförvaltningen har under året startat och bedrivit ett antal externt finansierade projekt. Bland annat startade genomförandefasen för Workplace Luleå, ett EU-projekt som riktar sig till utrikesfödda och arbetsgivare som behöver bredda sin rekrytering för att underlätta matchning och snabbare inträde på arbetsmarknaden. Samverkan med Arbetsförmedling har intensifierats med anledning av kommande ändringar i Arbetsförmedlingens uppdrag gällande etablering och matchning och införandet av det planerade studiestartsstödet. Antalet studerande har under året ökat inom samtliga skolformer på Vuxenutbildningen. Jämfört med riket så når vuxenutbildningen i Luleå också gruppen kortutbildade i något högre utsträckning. För att täcka kompetensbehovet på arbetsmarknaden har det under året startats ännu fler lärlingsutbildningar och yrkesutbildningar i kombination med SFI liksom yrkeshögskoleutbildningar inom bristyrken.
Ekonomi | |
---|---|
Resultaträkning, tkr | |
Verksamhetens intäkter | 193 531 |
Verksamhetens kostnader | -290 623 |
Kapitalkostnader | -443 |
Nettokostnader | -98 535 |
Kommunbidrag | 106 145 |
Resultat | 7 610 |
Investering | |
---|---|
Investeringsredovisning, tkr | |
Nettoinvestering | 292 |
Årsbudget | 400 |
Avvikelse | 108 |
Nyckeltal | |||||
---|---|---|---|---|---|
År: | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
Antal tillsvidareanställda 31/12 | 152 | 154 | 158 | 166 | 195 |
Antal visstidsanställda 31/12 | 8 | 12 | 14 | 16 | 45 |
Nettokostnad exkl. statsbidrag och försäljning till andra kommuner och landsting vuxenutbildning, kr/inv 20-64 år | 530 | 515 | 513 | 601 | - |
Invånare 20-64 år som deltar i vuxenutbildning , andel (%) | 3,8 | 4,1 | 4,1 | 4,5 | - |
Elever på SFI som klarat högsta kurs på studievägen av nybörjare två år tidigare, andel (%) | 45 | 41 | 45 | 45 | - |
Kursdeltagare i gymnasial vuxenutbildning som vid årets slut slutfört kurs, andel (%) | 69,7 | 68,9 | 73,5 | 65,4 | - |
Anvisade ensamkommande barn, antal | 17 | 14 | 194 | 16 | 10 |
Kommunmottagna i flyktingmottagandet under året med uppehållstillstånd, antal | 85 | 95 | 113 | 251 | 361 |
Förvärvsarbetande skyddsbehövande och anhöriga (flyktingar) 20-64 år, andel (%) | 51 | 54,1 | 58,2 | 59,2 | - |
Förväntat värde förvärvsarbetande skyddsbehövande och anhöriga (flyktingar) 20-64 år, andel (%) | 52 | 54,8 | 56,8 | 53,6 | - |
Lämnat etableringsuppdraget och börjat arbeta eller studera (status efter 90 dagar), andel (%) | - | - | 38 | 33 | 55* |
Resultat vid avslut i kommunens arbetsmarknadsverksamhet, deltagare som A. Börjat arbeta, andel (%) | 11 | 12 | 16 | 14 | - |
Resultat vid avslut i kommunens arbetsmarknadsverksamhet, deltagare som B. Börjat studera, andel (%) | 13 | 12 | 10 | 14 | - |
Nettokostnad arbetsmarknadsåtgärder, kr/inv | 691 | 657 | 639 | 629 | - |
Värdigt och effektivt flyktingmottagande, särskilt unga
Andelen SFI studerande som efter avslutade studier går vidare till annan utbildning ska öka med 10% enheter.
Underlätta arbetsmarknadsintegration för alla ensamkommande barn genom att utveckla metoder för individuell planering i samverkan skola-boende-arbetsmarknad.
Andelen utrikesfödda som efter etablering går till jobb eller studier ska öka med 5 % enheter under en tvåårsperiod.
Ökad andel extern finansiering till samhällsinvesteringar
Minst tre projekt ska drivas där utrikesfödda är prioriterad målgrupp.
Mål för att: Utveckla Luleå till Sveriges Kvalitetskommun
Genomföra brukarundersökningar för att ge underlag till förvaltningens kvalitetsarbete.
Kvinnor och män ska ha likvärdig service i förvaltningens verksamheter i de för 2017 utvalda områdena.
Mål för att: Förbättra resultatfokus och öka jämförbarheten
Tag fram indikatorer och utgångsvärden för flyktingmottagningens kvalitet.
Utveckla mätmetoder och utveckla och digitalisera validering av deltagarnas lärande i jobbprocessen.
Mål för att: Chefer ska ges rätt förutsättningar för att utöva gott ledarskap
Chefer ska ges rätt förutsättningar för att utöva gott ledarskap
Mål för att: Utveckla den nära arbetsmiljön genom medskapande
Utveckla den nära arbetsmiljön genom medskapande
Mål för att: Bedriva verksamheten inom angivna kommunbidrag (nämnder) och ekonomiska mål (bolag)
Bedriva verksamheten inom angivet kommunbidrag
Mål för: Effektivisering av verksamheten
Analys och effektivisering av lokalutnyttjande.
Anpassning av kostnader för ensamkommande barn till den nya ersättningsnivån
Målet har uppnåtts
Målet har delvis uppnåtts
Målet har inte uppnåtts