LUMIRE, Luleå MiljöResurs AB bedriver idag transport, materialbehandling och servicetjänster inom avfalls- och återvinningsområdet. Bolaget har organiserat och indelat verksamheten i: hushållsavfall och verksamhetsavfall. Där återfinns nedanstående ansvar och tjänster:
Årligen hanteras ca 55 000 ton avfall för att tillgodose kundens samlade behov av tjänster inom avfallsområdet, samtidigt som det skapar mervärde både för samhället och bolagets ägare Luleå Kommun
LUMIRE, Luleå MiljöResurs AB, kan med tillförsikt se tillbaka på ett mycket bra år. Resultatet har förbättrats ordentligt, i år redovisar bolaget en vinst 11,573 tkr (2017) från 8,949 (2016). Resultatförbättringen sker genom ett antal åtgärder och affärer som gjorts under 2017. Där kan nämnas att;
- Bolaget har på ett mycket bra sätt förlängt affärer kring den fastighetsnära insamlingen
- LUMIRE har tecknat egna avtal för avsättning av ÅVC trä och well utan några mellanhänder som gynnar utveckling av affärer och dessutom har en direkt resulatpåverkan
- Investeringen i en ny balpress har gjort effekt i de nya affärerna då vi har kunnat leverera tyngre balar och därigenom fått upp priserna
- Produktivitetshöjande åtgärder har också lett till förbättrat resultat, där vi kan se att införandet av såväl ändrade schematider ÅVC samt 10 timmarsdagar på Slamkörning har skapat positiv effekt kostnadsmässigt.
Även de interna administrativa delarna i bolaget har utvecklats under året. Här kan nämnas att bolaget under året bytt ekonomisystem och infört scanning av fakturor, samt att vi har uppdaterat och certifierat bolaget enligt de nya standarderna ISO 9001:2015 samt ISO 14001:2015.
De långsiktiga målen har även de varit i fokus där vi gjort projekt både för att höja kundnöjdhet samt att få Luleåborna att bli dubbelt så bra på att källsortera. Här har ett mycket omfattande arbete lagts ner på en ny kommunikationsplattform samt ett namnbyte som lägger grunden för fortsatta satsningar i området. Namnbytet känns som ett viktigt steg där bolaget nu med stolthet kan se på ett namn som speglar vad vi faktiskt är för Luleå Kommun idag och inte vad bolaget representerade historiskt.
Där LUMIRE inte nått fram till målen är det först och främst en arbetsplatsolycka som är central. Vi hade en allvarlig olycka med en sommarvikarie som trots att alla gällande genomgångar gjorts ändå klämde en tumme så allvarligt att halva tummen förlorades. Detta är naturligtvis oacceptabelt och bolaget har tillsammans med skyddsorganisation och AMV tagit fram nya introduktionsplaner för nyanställda så att vi förhoppningsvis aldrig behöver uppleva detta igen.
Utöver det har vi inte kommit helt i mål med öppnandet av vår Sulfidsjordsdeponi. Det jobb som behövs för att fysiskt ta emot jordmassor har genomförts men olika regler inom skatt och miljö har varit svåra att uppfylla för bolaget, vi är dock på god väg och ser fram emot ett öppnande under Q1 2018. Det andra projekt som lyser rött i vår rapportering är utredningen av avfallsfrågor på Sandön, där har projektet medvetet pausats till förmån till en gemensam utredning med Luleå Kommun på de totala satsningarna i skärgården. Totalt ska LUMIRE vara stolt över 2017 och bortsett från olyckan hade vi inte kunnat önska oss ett bättre år.
LUMIRE, Luleå MiljöResurs AB har ett mycket spännande år framför sig. Bolaget firar 100 år som kommunalägt bolag och skall i och med det givetvis fira jubileet och i samband med det intensifiera information och kommunikation om vikten av källsortering och miljöhänsyn i framtiden. Under 2018 är det två stora projekt som kommer påverka LUMIRE mycket beroende på omvärldsfaktorer. Det är det fortsatta arbetet med en flytt av Kronan samt hur matavfall i Luleå Kommun i framtiden skall omhändertas. Här är bolaget i behov av tydliga riktlinjer och direktiv för att kostnadseffektivt kunna lösa bolagets uppdrag inom området.
Under 2017 har väldigt mycket positivt hänt och stora förändringar har skett i och med namnbyte och en framtagen kommunikationsplattform. 2018 kommer att präglas av fortsatt arbete i dessa frågor då arbetet under förra året skedde med en stark forcering och där mycket arbete kvarstår för att 100% implementering ska ske. 2018 kommer även att präglas av att de insatser som skett med skolan och civilsamhället ska fortgå och fortsätta utvecklas. Utbildning i källsortering för alla Luleås 5-klassare är en central del i det långsiktiga målet att bli dubbelt så bra på källsortering.
Ekonomi | ||
---|---|---|
Resultaträkning, tkr | 2017 | 2016 |
Omsättning | 125 445 | 120 771 |
Kostnader inkl avskr | -113 963 | -111 865 |
Finansiella poster | 91 | 43 |
Resultat efter fin. poster | 11 573 | 8 949 |
Nyckeltal | ||
---|---|---|
2017 | 2016 | |
Investeringar, tkr | 2 147 | 17 099 |
Räntabilitet på totalt kapital, % | 7,4 | 6,3 |
Soliditet, % | 37,9 | 37,6 |
Antal anställda | 71 | 72 |
Frisktal, % | 79,0 | 86,0 |
Sjukfrånvaro, % | 5,6 | 3,7 |
Ökat byggande för fler Luleåbor
Deponi för sulfidjordar är öppnad.
Samordnade insatser för skärgårdens utveckling
Starta utredning för metoder för avfallshantering på Sandön
Minskade utsläpp av växthusgaser
Bibehållen andel icke fossila bränslen
Starta utredning av den framtida användningen av insamlat matavfall
Luleåborna ska bli dubbelt så bra på att källsortera
Mål för att: Utveckla Luleå till Sveriges Kvalitetskommun
Bibehålla bolagets kvalitetscertifiering
Mål för att: Förbättra resultatfokus och öka jämförbarheten
Vi har Sveriges nöjdaste kunder
Följa uppsatta nyckeltal för prestandamätning av våra huvudprocesser - Service
Bolaget har nationellt jämförbara nyckeltal
Mål för att: Chefer ska ges rätt förutsättningar för att utöva gott ledarskap
Kompetensutveckla ledare i ledarskap.
Personalhandboken skapar samsyn i företaget
Mål för att: Utveckla den nära arbetsmiljön genom medskapande
Sjukfrånvaron högst 4,0 %
Frisknärvaro lägst 70,0 %.
Utveckla bolagets systematiska arbetsmiljöarbete.
Öka medarbetarnas nöjdhet
Mål för att: Bedriva verksamheten inom angivna kommunbidrag (nämnder) och ekonomiska mål (bolag)
Räntabilitet över tid på minst 6% på totalt kapital.
Soliditeten över tid skall överstiga 22%.
Mål för: Effektivisering av verksamheten
Bibehållen hushållstaxa
Bolaget följer uppsatta nyckeltal för prestandamätning av huvudprocesserna - Effektivitet
Målet har uppnåtts
Målet har delvis uppnåtts
Målet har inte uppnåtts