Luleå kommun logo

VildaKidz och Folkhälsa - Ett samarbetsprojekt

VildaKidz och Folkhälsa på socialförvaltningen ingår under ett års tid i ett samverkansprojekt. Projektets idé är att bidra till att främja goda levnadsvanor och livsvillkor för familjer med barn och ungdomar samt att nå ut med rätt stöd i ett tidigt skede.

Frågor och svar

I samband med en informationsträff den 9 mars 2021 kunde föräldrar och barn ställa frågor till de olika verksamheterna. De som inte kunde vara med skickade in sina frågor via epost. Nedan hittar du svaren på några av de frågor som skickades in samt hur du kontaktar oss.

Kontakt

För att komma i kontakt med Luleå kommuns olika verksamheter vardagar kl. 8-17 kan du ringa 0920-45 30 00.

Akut hjälp

Akut hjälp på dagen - Kontakta socialtjänsten via kundcervice 0920-45 30 00, vardagar kl. 8-17

Akut hjälp under kvällar, nätter och helger - Ring 112 och fråga efter socialtjänstens myndighetsberedskap.

Här hittar du alla telefonnummer om du behöver akut hjälp Länk till annan webbplats.

Övriga telefonnummer

Socialtjänstens mottagning: 0920-45 44 75

Föräldrasupporten: 0920-45 45 20

RoS-mottagningen: 0920-45 44 05 eller 45 56 06

FREDA-mottagningen: 0920-45 42 22

Hjälp till barn, ungdom och familj

Fråga: Hur står jag ut med trotsiga barn? Vad kan jag göra?

Svar: Det är en vanlig fråga som vi på Föräldrasupporten ofta får. När barnet trotsar kan det vara jobbigt och frustrerande att hantera. Många tänker att trotset är något negativt men det är en naturlig del i barnets utveckling för att bli en självständig individ. För att vi ska kunna ge dig bra råd behöver vi veta hur barnets temperament är samt hur du som förälder orkar hantera utbrotten. Vi på Föräldrasupporten hjälper dig gärna att komma vidare. Hör av dig!

Fråga: Vilket stöd kan jag få som förälder för att orka, om jag till exempel är utbränd?

Svar: Du kan kontakta Föräldrasupporten och få viss hjälp. Du kan också få mer hjälp via socialtjänsten, kontakta mottagningen för rådgivning i ditt enskilda ärende.

Fråga: Var kan jag få hjälp när mitt barn mår dåligt?

Svar: Du kan kontakta den hälsocentral som du tillhör för vägledning och eventuell remiss till barn- och ungdomshälsans psykologer. Det går också att kontakta BUP-linjen (barn-och ungdomspsykiatrin) som också kan ge svar/hjälpa dig. BUP-linjen når du vardagar på 010-452 63 64.

Fråga: Föräldrasupporten, hur fungerar det? Kan jag vara anonym?

Svar: Det är du som är förälder eller annan anhörig till ett barn, 0 - 20 år, som bestämmer om du vill ha kontakt med oss. Vi skriver inga journaler. Du kan vara helt anonym och ringa oss för rådgivning. Läs mer om Föräldrasupporten. Länk till annan webbplats.

Fråga: Hur ska jag kunna säga åt mitt barn att sluta spela?

Svar: För att svara på din fråga behöver vi veta mer. Kontakta oss Föräldrasupporten där du kan förklara er situation så hjälper vi dig med råd och stöd.

Fråga: Hur gör jag en orosanmälan?

Svar: Om det är akut ringer du till socialtjänsten dagtid eller 112 kvällstid, se telefonnummer ovan. Det går också bra vardagar via telefon till mottagningsenheten eller via vår e-tjänst Länk till annan webbplats. om det inte är fråga om akut fara. Där beskriver du din oro för barnet. Antingen anonymt eller med namn. OBS - du kan inte vara anonym om du använder mail/epost.

Därefter görs en skyddsbedömning om barnet är i akut fara. Samtal sker med båda vårdnadshavarna och eventuellt med barnet beroende på ålder och mognad. Efter det görs en bedömning om utredning ska inledas eller inte. Vill du veta mer om orosanmälan kontaktar du socialtjänstens mottagning. Läs mer om oro för barn och unga Länk till annan webbplats..

Fråga: Om jag misstänker hedersrelaterat brott där barn är inblandat, hur ska jag anmäla?’

Svar: När det handlar om barn ska en orosanmälan göras via socialtjänstens mottagning.

Fråga: Vad händer om min familj blir orosanmäld?

Svar: När anmälan kommer till oss på socialtjänsten har vi en skyldighet att följa upp den tillsammans med vårdnadshavaren.

Fråga: Vad kan ett äldre syskon göra när ett yngre syskon mår dåligt? Föräldrarna gör inget och orosanmälan fungerar inte.

Svar: Ring till oss på socialtjänstens mottagning eller ta kontakt med en lärare och säg att du önskar enskilt samtal med en socialsekreterare. Dina åsikter och synpunkter är jätteviktiga.

Fråga: Jag är omyndig och är inte välkommen hemma, vem kan hjälpa mig?

Svar: Ta kontakt med en lärare om du går i skolan eller ring till oss på socialtjänstens mottagning.

Fråga: Om jag söker hjälp av socialtjänsten, riskerar jag att förlora vårdnaden om mina barn?

Socialtjänsten har som främsta mål att barn och föräldrar ska kunna bo tillsammans. Den familj som söker hjälp av oss får erbjudanden om olika typer av stöd och insatser. Det kan bestå av samtal, utbildningar av olika slag och i vissa fall även direkt hjälp och vägledning i hemmet tillsammans med dig och ditt barn.

Fråga: Har jag rätt till umgänge om jag förlorar vårdnaden om mina barn?

Svar: Det är barnets behov som är vägledande för beslut om umgänge.

Fråga: Kan en släkting, till exempel mormor få vårdnaden om ett barn?

Svar: Det är möjligt men avgörs i en vårdnadsprocess.

Psykisk hälsa

Fråga: Jag har frågor och funderingar om barn och ungdomspsykiatrin, BUP, vem kontaktar jag?

Svar: Ring till Region Norrbotten och be att få tala med någon på BUP.

Fråga: Mitt barn blir mobbat i skolan. Vad gör jag om ingen tar det på allvar, vilka rättigheter har jag som förälder, vart kan jag vända mig för att få hjälp?

Svar: I första hand ska du vända sig till skolan. Här står hur du lämnar klagomål Länk till annan webbplats..

Om du inte är nöjd med kommunens hantering av ditt klagomål kan du göra en anmälan till Skolinspektionen Länk till annan webbplats. som har tillsynsansvar för skola, fritidshem, förskola och annan pedagogisk verksamhet.

För att få hjälp kan du också vända dig till elevhälsan Länk till annan webbplats. men en första kontakt ska tas via ansvarig pedagog och rektor.

Pengar och vägledning

Fråga: Är det av socialtjänsten jag får hjälp med pengar eller av Försäkringskassan?

Svar: För att ha rätt till ekonomiskt bistånd från socialtjänsten, ska du söka alla andra ersättningar du kan ha rätt till. Det gäller till exempel ersättningar hos Försäkringskassan. Ekonomiskt bistånd kan utgå medan du väntar på beslut från Försäkringskassan och/eller om din ersättning är låg och inte täcker ditt uppehälle. Du kan kontakta försörjningsenhetens mottagning om du önskar vägledning eller information kring din situation.

Fråga: Kan jag få försörjningsstöd om jag har gamla lån som jag tog innan jag blev förälder?

Svar: Privata lån och skulder kan du inte få försörjningsstöd för. Godkända utgifter är till exempel hyra, el och kostnader för vård.

Fråga: Varför får vissa försörjningsstöd men inte andra? Vad avgör?

Svar: Rätten till ekonomiskt bistånd är lika för alla enligt socialtjänstlagen. För att få stöd gäller att du till exempel är arbetssökande och anmäld hos Arbetsförmedlingen eller sjukskriven med läkarintyg. De utgifter som du kan få ekonomiskt bistånd till är lika för alla Luleå kommuns medborgare.

Fråga: Var ligger nivån på för att kunna få hjälp? Vad ska man ha råd att kunna köpa till sina barn?

Svar: Det skiljer sig från hushåll till hushåll beroende på vilka inkomster och utgifter som finns. I själva försörjningsstödet ingår till exempel livsmedel, kläder, skor, fritid, hygien, barnförsäkring, förbrukningsvaror, tidningar och telefoni – både för vuxna och barn. Här kan du själv göra en beräkning om du kan ha rätt till försörjningsstöd. Länk till annan webbplats. Kontakta Försörjningsenhetens mottagning om du vill veta mer.

Fråga: Måste jag sälja min bil för att få försörjningsstöd?

Svar: Den som ansöker om försörjningsstöd ska i första hand sälja eventuella tillgångar eftersom försörjningsstöd är till för de som inte har andra möjligheter att klara sin försörjning. Om du ansöker om försörjningsstöd och äger ett fordon kan du bli uppmanad att inkomma med en värdering. Du får tillräckligt med tid för att sälja fordonet om det bedöms att du kan använda dig av de pengarna till din försörjning.

Fråga: Jag vill ge barnbarnen en guldkant, inte göra så försörjningsstödet blir lägre, är det möjligt?

Svar: Alla pengar, medel på konton och insättningar via swish med mera, räknas in i hushållets försörjning.

Fråga: Hur kan jag komma ifrån mina dyra sms lån och kan jag spärra mig själv från att ta fler lån?

Svar: För att svara på det behöver vi veta hur din situation ser ut. Vill du snabbt bli av med dyra lån krävs vanligtvis att du beviljas ett lån med bättre villkor som löser dina nuvarande sms-lån. Det är viktigt att du inte tar nya sms-lån, på detta sätt bygger du bara upp skuldbördan. För att hindra dig själv från att ta nya lån kan du spärra dig på ”lånestopp.se”. Problemet är att du även själv kan häva spärren och jag kan inte svara på om spärren fungerar heltäckande. Du kan även skicka e-post till de olika långivarna med begäran om att ditt personnummer ska spärras från ytterligare lån.

Fråga: Om jag vill ha hjälp med en budget, hur går det till?

Svar: För att få hjälp med att upprätta budget ska du i regel lämna in underlag för dina utgifter och inkomster till oss på budget- och skuldrådgivningen. Vi går därefter igenom uppgifterna tillsammans med dig och sammanställer dem, ju fler och aktuellare uppgifter vi har, ju bättre och riktigare blir budgeten. Den kan därefter användas på olika sätt, oavsett om det handlar om att få pengarna att räcka hela månaden eller om du vill ha utrymme till ett sparande eller något annat. Du kan även boka tid för att se hur det gått att följa budgeten. Boka gärna en tid för rådgivning via vår e-tjänst. https://sjalvservice.lulea.se/oversikt/overview/1068 Länk till annan webbplats.

Vill du göra en egen budget kan du använda dig av konsumentverkets budgetkalkyl. Budgetkalkylen | Konsumentverket Länk till annan webbplats.

Fråga: Kan man häva köp ett år efter om man ej använt varan?

Svar: För att få återlämna och få tillbaka pengarna för en felfri vara som du köpt i en fysisk butik måste ni ha avtalat om öppet köp. Vid öppet köp är det den överenskomna tidsgränsen som gäller. Det finns några få butiker som erbjuder 365 dagars öppet köp men annars har du ingen rätt att lämna igen varan. Om du har köpt varan på distans, till exempel via postorder eller e-handel på nätet har du 14 dagars ångerrätt enligt lag och har då rätt att skicka tillbaka varan inom 14 dagar från att du tog emot den. Därefter kan du inte ångra köpet.

Fråga: Jag sitter fast i en barnförsäkring som inte är bra. Barnet har varit sjukt och jag har fått en del utbetalt men hade fått mer för samma sjukdom på en annan försäkring. Vad kan jag göra?

Svar: Tyvärr har du ingen möjlighet att byta försäkring som omfattar den sjukdom ditt barn drabbats av. En ny försäkring gäller inte för sjukdomar och symptom som visat sig innan försäkringen tecknades och det är därför alltid riskfyllt att byta försäkring och försäkringsbolag. Det är viktigt att läsa igenom försäkringsvillkoren innan man tecknar försäkring så att man får det försäkringsskydd man önskar. Konsumenternas försäkringsbyrå har mer information om barnförsäkringar. Barnförsäkringar (konsumenternas.se) Länk till annan webbplats.

Fråga: Var vänder jag mig då vab inte täcker månadskostnaderna om jag behöver vara med mitt barn långa perioder?

Svar: Du kan kontakta försörjningsenhetens mottagning för mer information gällande ekonomiskt bistånd. Om du vill ansöka om ekonomiskt bistånd har du rätt att få din sak prövad.

Fråga: Var hittar jag information om LVU och försörjningsstöd?

Svar: Kontakta oss på mottagningen så hjälper vi dig.

Fråga: Vilket stöd och vilken information kan jag få kring min ekonomi?

Svar: Hos oss på budget- och skuldrådgivningen får du råd och information om det mesta inom privatekonomi, till exempel vilka prioriteringar du bör göra om dina inkomster inte räcker till alla utgifter. Du får information om vad som händer när du inte kan betala, vad du kan förvänta dig och hur du ska hantera situationen. Oavsett vilken fråga du har om privatekonomi är du välkommen att kontakta budget- och skuldrådgivningen.

Fråga: Vilken hjälp kan jag få för mina skulder?

Svar: Budget- och skuldrådgivningen kan inte hjälpa till med pengar men vi kan hjälpa dig undersöka vad du kan göra åt dig skuldsituation. Om du har utmätning i din inkomst kan du få hjälp med att kontrollera så att kronofogden inte drar för mycket. Vi kan hjälpa dig att försöka hitta en lösning på dina betalningsproblem så att du på sikt kan bli skuldfri. Det kan till exempel handla om frivilliga avbetalningsplaner med fordringsägarna, att vi kan beräkna när dina skulder blir slutbetalda eller om du uppfyller kraven för skuldsanering, kan vi hjälpa dig ansöka om det. Boka gärna en tid för rådgivning via vår e-tjänst. https://sjalvservice.lulea.se/oversikt/overview/1068 Länk till annan webbplats.

Fråga: Hur går det till om jag får hjälp med skuldsanering?

Svar: Vid ett första möte får du berätta om din situation och orsak till den samt lämna de handlingar du har, såsom krav, lönebesked, hyresavi, barnomsorgsavgift mm till budget- och skuldrådgivningen. Vi hjälper dig att leta efter skulder och begära specifikationer över dem. Vi gör därefter en översikt för att se om du kommer att kunna betala skulderna under överskådlig tid. Det kan krävas flera möten innan vi samlat ihop alla uppgifter för att kunna göra en fullständig ansökan. När vi har alla uppgifter fyller vi tillsammans med dig i ansökningsblanketten som du får underteckna innan vi skickar den till kronofogden. Vi har därefter regelbunden kontakt under hela kronofogdens handläggning av ansökan och hjälper till vid exempelvis begäran om kompletteringar. En beviljad skuldsanering pågår under 5 år och den rådsökande kan när som helst under den tiden kontakta oss om de har frågor eller om det inträffar något oförutsett och de behöver hjälp. Boka gärna en tid för rådgivning via vår e-tjänst. https://sjalvservice.lulea.se/oversikt/overview/1068 Länk till annan webbplats.

Fråga: Min sambo gör av med alla pengar så det inte finns kvar till mat och kläder, vad gör jag?

Svar: Är ni aktuella på försörjningsenheten finns exempelvis möjligheten att dela upp försörjningsstödet mellan sambos eller makar. Om det inte är ett alternativ som du vill eller vågar föreslå för din partner kan du kontakta din handläggare eller socialsekreterare på försörjningsenheten för en dialog kring problemet och hur det kan lösas. En god idé kan vara att du ringer när din partner inte är hemma eller i närheten.

Det kan också vara så att din partner utsätter dig för ekonomiskt våld. Kontakta FREDA-mottagningen om du önskar få prata med någon om våld i nära relation.

Fråga: Jag går i skolan. Hur kan jag göra för att få hjälp med försörjning när ena föräldern bor långt bort och inte hjälper till?

Svar: Om du är myndig, fortfarande bor hemma hos din vårdnadshavare och går på gymnasiet kan du ansöka om förlängt underhållsstöd hos Försäkringskassan.

Fråga: Jag har inte råd att köpa cyklar till mina barn. När det är cykelutflykt med skolan så sjukanmäler jag dem. Kan kommunen hjälpa med cyklar?

Svar: Om du inte kan få ekonomiskt bistånd från kommunen för att köpa cyklar finns det fonder du kan söka bidrag från. Du kan även kontakta diakonen i din församling inom Svenska kyrkan för att höra om du kan ansöka om bidrag från deras fonder. Vill du veta mer ring oss på konsumentvägledning, budget- och skuldrådgivningen.

Sedan en tid tillbaka har Luleå Kommun ett cykelbibliotek där man kan låna cyklar utan kostnad. Mer information hittas här: Cykelbiblioteket - Luleå kommun (lulea.se) Länk till annan webbplats. För barnfamiljer som har haft ett behov av försörjningsstöd månatligen i ett år eller mer kan bistånd utgå till inköp av cykel och cykelhjälm till barn. I flerbarnsfamiljer förutsätts barnen kunna överta äldre syskons cyklar.

Fråga: Hur länge tar en utredning om försörjningsstöd? Man drar sig ju för att söka hjälp och söker först när det är akut och då kan man ju inte vänta.

Svar: Det går inte att säga exakt. Vill du ansöka om försörjningsstöd kontaktar du först försörjningsenhetens mottagning där ett första samtal äger rum. Du får sedan en tid för utredningssamtal med en socialsekreterare. Efter samtalet och att du har inkommit med samtliga nödvändiga handlingar handlägger vi ansökan så snabbt som möjligt.

Droger, alkohol och beroende

Fråga: Hjälp, mitt barn tar droger men har fyllt 18, vad kan jag göra? Jag får inte längre tillgång till journaler och jag får ingenting veta längre.

Svar: Det du kan göra som förälder att försöka prata med ditt barn och få barnet att häva sekretessen. Socialtjänsten har inte rätt att lämna ut uppgifter om någon som är myndig om personen inte samtycker till det. Om du är väldigt oroad över ditt barns missbruk kan du göra en orosanmälan till mottagningsenheten. Vill du som anhörig ha råd och stöd kan du också kontakta RoS-mottagningen.

Fråga: Om jag vet någon som tar droger, vart ska jag ringa om jag vill vara anonym? Tas anonyma tips på allvar?

Svar: Om det är ett barn eller en ungdom som tar droger så kontakta socialtjänstens mottagningsenhet. Du kan ringa anonymt och alla tips tas på allvar. Är det en vuxen person som tar droger kan du göra en orosanmälan till socialtjänsten.

Fråga: Spelmissbruk som går ut över barnen, vad kan jag göra?

Svar: Ett spelberoende kan vara väldigt svårt att bryta på egen hand, därför kan det vara bra att söka hjälp för det. RoS-mottagningen erbjuder råd- och stödsamtal till personer som har problem med spel om pengar samt till anhöriga till dessa personer. Det är gratis att komma till RoS, man kan vara anonym, vi för inga journaler och vi har sekretess. Om problemet är mer omfattande och det finns behov av mer långvarigt stöd så kan vi vara behjälpliga med vidare kontakt. Ett annat tips är att kontakta stödlinjen, antingen via telefon 020-81 91 00, eller så kan man chatta med dem och få mer information om spelproblem via deras hemsida, www.stodlinjen.se Länk till annan webbplats..

Fråga: Vad gör jag om jag misstänker att det säljs droger på en skola?

Svar: Ta kontakt med den aktuella skolan så får de agera. Du kan även ta kontakt med polisen och berätta det du vet.

Fråga: Vad innebär att vara medberoende?

Svar: Anpassar du ditt eget beteende efter en närstående som har ett missbruk av något slag, kan du vara medberoende. Många anhöriga försöker hjälpa närstående som är i missbruk men det kan innebära ökad stress, sömnsvårigheter, oro, ångest, nedstämdhet, utmattning med mera. Anhöriga agerar ofta i syfte att hjälpa sin närstående men kan då också omedvetet bidra till ett möjliggörande av fortsatt missbruk, exempelvis genom att dölja den närståendes problematik, till exempel ljuga för omgivningen, lösa skulder, alltid finnas tillgänglig för skjuts, ge personen pengar. Vill du ha hjälp kan du kontakta RoS-mottagningen för råd- och stödsamtal. Det är gratis, du kan vara anonym, vi för inga journaler och vi har sekretess.

Våld i nära relationer

Fråga: Finns det stöd för barn som varit med om våld i hemmet?

Svar: Ja, det finns stöd för barn som upplevt våld i nära relationer. Ta kontakt med socialtjänstens mottagningsenhet så får du veta mer.

Fråga: Var kan personer, utsatta för hedersrelaterade brott, söka stöd och hjälp?

Svar: Socialtjänsten har kunskap om hedersrelaterat våld både vad gäller vuxna och barn. För att få mer information om stöd och hjälp kontakta socialtjänstens mottagning.

Fråga: Var finns kunskap om hedersrelaterade brott?

Svar: Kunskap om hedersrelaterat våld finns inom socialtjänsten exempelvis vid FREDA-mottagningen. Det finns en kompentensgrupp, UNA Norrbotten, som arbetar specifikt med hedersrelaterat våld i samverkan med andra myndigheter och aktörer. För mer hjälp och stöd kontakta FREDA-mottagningen eller mottagningsenheten.

Fråga: Vilken hjälp finns att få om jag upplever våld inom familjen?

Svar: Kontakta oss på socialtjänstens mottagning. Det är viktigt att vi snabbt får vetskap så vi på bästa sätt kan hjälpa er familj. Därefter gör vi en bedömning om vilken hjälp som är den bästa. Du kan också få samtalsstöd och rådgivning av Freda-mottagningen för alla våldsutsatta i nära relation.

Fråga: Jag behöver hjälp men jag vågar inte vända mig till Socialtjänsten, finns det några andra vägar? Hur kollas en fosterfamilj eller kontaktpersoner upp och hur ofta?

Svar: Det är svårt att svara på din fråga utan att vi vet mer om din situation. Ring socialtjänstens mottagning. Du kan börja med att ringa och vara anonym för att få hjälp och stöd.

Enligt lag ska socialtjänsten följa upp hur ett barn har det i familjehemmet två gånger per år och då träffa barnet och familjehemmet. I Luleå kommun har vi bestämt att vi ska träffa barnen och familjehemmet minst fyra gånger per år. Idag utreds alla som önskar bli familjehem mycket noga innan de blir godkända. Socialtjänsten hämtar även in uppgifter från exempelvis polisens misstanke- och belastningsregister.

Fråga: FREDA, får man vara anonym om ni ser att ett barn far illa eller måste ni anmäla?

Svar: FREDA-mottagningen har tystnadsplikt men även anmälningsskyldighet om det framkommer uppgifter i samtalen som gör oss oroliga för något barn.


Föräldrarnas relation

Fråga: Rådgivning till föräldrar som bråkar är det gratis?

Svar: Familjerådgivningen är helt gratis, har tystnadsplikt och skriver inte journaler. Till familjerådgivningen kan man vända sig med samlevnadsfrågor, framförallt i parrelationer.

Läs mer om familjerådgivningen Länk till annan webbplats.