
Kultur i skolan - Lotteri eller garanti?
En nationell konferens den 1-2 oktober 2025 i Luleå.
Smygtitta på programmet
Är du nyfiken på hur dagarna för konferensen kommer se ut? I augusti släpps hela programmet, men redan nu kan du tjuvkika på lite av innehållet.
Anmäl dig till konferensen
Konferensen pågår 1 oktober kl. 12.00–17.30 och 2 oktober 08.30–13.00 i Kulturens hus, Luleå.
Lunch och fika ingår under båda dagarna.
Deltagaravgift: 400 kr ex moms
ANMÄL DIG HÄR Länk till annan webbplats.
Sista anmälningsdag är 31 augusti 2025
Barnens rätt till kultur och konst
Varför är barnkultur viktig? Hur kan kultur, konst och skola samspela? Vad säger vuxenvärlden - och vad tycker barnen? En föreläsning utifrån Barnkonventionen om hur barns rätt till kultur och konst förändrats över tid och vilka trender och tendenser som vi kan se idag.
Föreläsningen hålls av Karin Helander, professor i teatervetenskap och lärare vid Centrum för barnkulturforskning, Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen samt Institutionen för kultur och estetik vid Stockholms universitet.
Varför är kultur i förskolan och skolan viktigt?
Under detta panelsamtal diskuterar vi olika aspekter kring betydelsen av kultur i skolan. Varför ska vi ha kultur i skolan; För barn och ungas hälsa? För måluppfyllelse i skolan? För att det är barnens rätt? Eller för kulturens egen skull? Och, vad innebär det att ha en helhetssyn på skola och kultur?
Medverkande:
Magnus Selberg, VD för den fristående grundskolan Nya läroverket
Ulrika Almqvist, förskoleutvecklare i Luleå kommun
Information om fler medverkande presenteras i augusti.
De stora frågorna som uppstår vid arbete för likvärdig tillgång till kultur i skolan
Under detta panelsamtal diskuterar vi några av de utmaningar som arbetet för likvärdig tillgång till kultur i förskolan och skolan innebär.
- Likvärdighet - behövs tvång då?
- Samverkan mellan skola och kultur – hur går vi till väga?
- Utmaningen med att transportera barn och elever; är det egentligen bussbolagen som tjänar mest på en kommunal kulturgaranti?
Information om medverkande presenteras i augusti.
Hela kedjan; från lärarutbildningar och läroplaner till det enskilda barnets rätt till kultur
Det enskilda barnets rätt till kultur påverkas av oss vuxna. Läroplaner och vad en lärarstudent får med sig i utbildningen spelar in på om barnet får uppleva professionella kulturupplevelser, estetiska läroprocesser och eget skapande. Vad behövs inom denna kedja för att stärka barns rätt till kultur?
I samtalet medverkar exempelvis rektor, skolchef och representanter från lärarutbildning. Mer information om medverkande presenteras i augusti.
Kulturkånken – från inspiration till verklighet
Hur kan Sverige gå från en ojämlik tillgång till kultur i skolan till en trygg, likvärdig garanti för alla barn?
I denna föreläsning presenterar ASSITEJ Sverige Kulturkånken – ett konkret förslag på en svensk kulturell skolsäck. Modellen är inspirerad av Norges framgångsrika Den kulturelle skolesekken, men anpassad till svenska behov, strukturer och förutsättningar.
Genom exempel från fältet, insikter ur rapporterna Spelar mindre roll och Kom scenkonst, samt artiklarna i serien Om Norge kan…, ges en tydlig bild av hur en nationell kulturgaranti skulle kunna se ut i praktiken – som en rättighet, inte ett lotteri.
Föreläsningen avslutas med idéer om hur en svensk pilotmodell skulle kunna prövas. Efter föreläsningen sker ett panelsamtal för att diskutera idén Kulturkånken, dess för- och nackdelar. Är den möjlig?
Medverkande: Niclas Malmcrona och Zara Zimmerman, ASSITEJ Sverige
Medverkande i panelsamtalet:
Information om medverkande i panelsamtalet presenteras i augusti.
Mingel i Konsthallen
För att skapa långsiktiga och hållbara strukturer för likvärdig tillgång av kultur inom förskola och skola behöver vi ses och samtala, vända och vrida på utmaningar och lära av varandra. Här får du möjlighet att träffa andra och på ett organiserat sätt diskutera kring frågor som du har för att potentiellt hitta lösningar och komma vidare.
Programpunkter som du får veta mer om längre fram (fler kommer tillkomma):
- Näringslivet sponsrar kultur i skolan
- Ungas möjlighet till påverkan
- Spelskapande och spelkultur – vad innebär det?
- Kultur för minoriteter – hur jobbar vi med det?
