Kultur i skolan - Lotteri eller garanti?

En nationell konferens den 1-2 oktober 2025 i Luleå.

Material skapat under konferensen

Under konferensen fanns tipsskärmar i foajén där deltagarna fick i uppgift att svara på olika frågor och påståenden. Detta material kan du använda dig av för att hitta kloka inspel och frågor att arbeta vidare utifrån.

Klicka på respektive på frågan för att se vilka svar som skrivits under konferensen.

  • Hur skola och kultur kan närma sig varandra utan att skapa ett ”vi och dom”. Våra barn – vår framtid
  • Unga på landsbygder
  • Barn och ungas eget skapande! Och hur de får tillgång till konstformernas specifika kunskapsinnehåll
  • Rektors reella makt kan användas mer (schema, mattider, simning osv)
  • Estet-lärarnas roll och kunskap
  • Vi får inte polarisera kulturen eftersom den finns i vår vardag.
  • Ungas delaktighet
  • Kulturombudens roll
  • PREST-ämnena i relation till ”kultur i skolan”. Det finns allierade med mycket kunskap som osynliggörs både i skolan, av kulturliv och i samtal om kultur i skolan.
  • Kulturens plats/roll/funktion i skolan
  • Superviktigt att unga får möta professionella kulturskapare i skolan, så att de vet att yrket ”konstnär” existerar!
  • Uppföljning – konsekvens; När läroplan/barnkonvention inte följs? ”Straffskala”?
  • Kultur – skola; Vilken är vårt gemensamma språk?
  • Kvalitet – Vem bestämmer vad barnen ska ta del av? Hur säkrar vi kvalitet i urvalet? (konstnärlig kvalitet)
  • Producenternas förutsättningar
  • Hur blir kulturen viktig? Hur tar vi tillvara kulturupplevelsen i skolor och förskolor? Så att kultur blir lika viktig som matte eller språk!
  • Jag tror att man i kulturkånken tappar det lokala perspektivet, speciellt när det gäller skapande skola. Vi ser goda effekter av att skolan själv planerar och styr verksamheten.
  • Resurser till kommunerna
  • Kultur i skolan för gymnasiet. Majoriteten av kulturgarantier är upp till årskurs 9.
  • Lärarutbildningarna!! Och direktiven till lärosätena om innehållet i utbildningarna.
  • Kultur även för de yngsta barnen. Hur kan vi organisera för det?
  • Diskutera och genomföra; Återinföra de estetiska ämnena (minst ett) i gymnasieskolan!

 

  • Kursboken ”Lärare ser på scenkonst” utifrån kursen med samma namn (Backa Teater) håller på att sammanställas av Anna Berg och Erika Isaksson
  • Kompetensutveckling; Ömsesidig mellan kulturområdet och skolområdet
  • Titta på Waldorfpedagogiken och dess människosyn <3
  • Kulturpedagoger är bästa bron mellan kultur och skola
  • Att fortbildning av lärare kan vara A och O för att kulturen ska få större plats i skolan. Satsningar via lärosäten är jättebra… men vi som är esteter är kanske inte målgruppen?
  • Rektorerna är nyckelpersoner. Fortbilda om det behövs.
  • Sprid Riksteaterns skrift ”Att öppna nya världar” med text av bl.a. Karin Helander till lärarna och skolorna för ökad kunskap och trygghet.
  • Konkreta samarbeten mellan skolor/förskolor och högskolor, lärar- och förskollärarutbildningar
  • Våga ta riktiga steg mot samverkan, orka förändring!
Tipskort med texten "Kulturera Mera, med dina barn, med dina vänner, med släktingar, med arbetskollegor. Normalisera kultur"

  • Troligtvis nappar en lärare mer på gratiserbjudande.
  • Tvång? Garanti?
  • Varför många vuxna står i vägen för barn och ungas möjlighet att utvecklas, lära och må bra med hjälp av konst och kultur.
  • Likvärdighet? Om garanti kan bli en rörelse mot en instrumentell användning av kultur?
  • Tar kulturskolan över grundskolans ansvar inom kulturområdet?
Tipsskylt med texten "Helhetssyn och starkt barnperspektiv när fler politikområden samverkar; utbildning, kultur och hälsa"
Tipskort om Hur region, kommun, rektorsansvar, och skola ska kunna samarbeta, vid tanke på att skolan är kommunal

  • Direktiv från högsta nivå! Staten (kultur och utbildning) måste samverka.
  • Ökad statsbudget ut till kommunerna
  • Utbildningen för grundskolelärare behöver förbereda lärarna att arbeta med kultur i skolan
  • Likvärdighet. Se över möjligheten för alla barn att få tillgång till kultur.
  • Bredda minikulturarbetet ner till vanliga små kulturbärare. Viktigt att budgetera pengar till detta för bredare kultur.
  • Samverkan mellan kulturdepartement och utbildningsdepartement, för att garantera kultur i skolan
  • Stärka upp utbildningskedjan i norr med lärarutbildningar inom olika estetiska uttrycksformer
  • Kulturskolan får ej läggas ner på grund av besparingar i kommunen! Den betyder så mycket för så många barn (elever). Man bör satsa på kulturskola!
  • Likvärdigt kulturutbud även för förskolor och skolor på landsbygden. Bidrag till resor (buss) och kultur.
  • Gymnasieelevernas rätt till kulturupplevelser
  • Snedfördelningen mellan våra konstområden, bara 1,4% går till bild och form (via kultursamverkansmodellen).
  • Vilken kompetens behöver våra lärare för att kunna arbeta med grundskolans kulturuppdrag (kap 1 och 2)? Mer kulturkompetens på lärarutbildningen!
  • Regionalt stöd i framtagandet av kommunala kulturstrategier
  • Kommuner borde bekosta fria resekort för elever i kommunen. Alternativt kunna ha en aktiv fritid och kunna delta i kulturliv borde inte avgöras på var en bor. Mer pengar skulle också kunna läggas på kvalitativa kulturupplevelser inom kulturgarantin.

  • Ta vidare en massa frågor till min region (som inte fanns representerade här). Hur gemensamt stötta kommunsamordnare och skolor? Bland annat elevkulturombud och Öppna nya världar
  • Skapa förutsättningar så att barn och elever får ta plats med sitt eget skapande och visa vägen i samhällsutvecklingen
  • Arrangera studieresa till Avesta och Sandviken
  • Sprida de goda och inspirerande exempel jag hört
  • Kontakta EKO och andra lokala elevkulturombudsgrupper för samarbete med mitt nationella ungdomsnätverk
  • Samla goda exempel på hur kommunen arbetar med delaktighet och samverkan och fortsätta sprida det i kommunen
  • Genomföra nationell satsning på dans i förskolan och högskoleutbildning 7,5 hp danspedagogik för förskolepedagoger
  • Barn och ungas dansande stärker attraktiviteten och kapaciteten i Kiruna och Gällivare. Kommer genomföra Vinnovaprojektet mellan Institutet Dans i skolan, Luleå tekniska universitet och LKAB.
  • Lyfta fram våra elevers deltagande i kulturförvaltningens utbud och skapande skola till vår förvaltningsledning, rektorer och kulturombud. Systematiskt kvalitetsarbete är A och O.
Ett tipskort med en tecknad streckgubbe och texten "Tänka..."

  • Likvärdiga resurser och förutsättningar på lokal, kommunal och regionalnivå. Tänker på landsbygd kontra storstad! Politiken behöver aktiveras och lyfta dessa frågor på samtliga nivåer.
  • Jag borde långt tidigare engagerat mig i kultur och vad det innebär i vardagen, inte vänta tills jag blir 82 år gammal