Lättläst och anpassad information
Här hittar du lättläst information om coronaviruset och kommunens arbete. Här finns också länk till teckenspråkstolkad information.
Vi använder oss av kakor (cookies) på lulea.se för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare accepterar du dessa kakor.
Information med anledning av coronaviruset och sjukdomen covid-19
Uppdaterad: 2020-11-06 klockan 15.29
Just nu sprids viruset corona
över hela världen.
Corona orsakar en sjukdom
som heter covid-19.
Sjukdomen kan vara farlig
för äldre personer
och för personer som redan är sjuka.
Därför behöver alla hjälpas åt
att minska risken
för att corona sprids.
Så här kan du hjälpa till:
Tvätta händerna ofta och noggrant
med tvål och vatten.
Då minskar risken att smittas.
Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.
Hosta och nys i armvecket!
Har du något av de här symtomen
ska du stanna hemma
från skolan eller jobbet.
Du ska också låta bli att gå till
bibliotek eller andra platser
där det är många människor.
Alla barn och elever som är friska
kan gå till förskolan och skolan.
Men har ditt barn
något av de här symtomen
ska ditt barn stanna hemma.
Ditt barn ska stanna hemma
tills det är helt friskt
och två dygn till.
Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller skolan
ska du hämta ditt barn direkt.
Vill du att ditt barn ska vara hemma
fastän barnet är friskt
ska du ansöka om ledigt.
Ansök om ledigt
på samma sätt som du brukar göra.
Undvik att besöka dina äldre anhöriga
eller bekanta om de är på
Då minskar risken att smittan sprids
till dem som riskerar att drabbas mest
av coronaviruset.
Ibland när det händer viktiga saker
börjar falska rykten att spridas.
Hjälp till att hindra falska rykten.
Tänk efter vem du har fått informationen av,
och fundera över om det du har hört
är sant.
Luleå kommun följer
Folkhälso-myndighetens
råd om viruset corona.
Vi arbetar även tillsammans
med andra myndigheter
och organisationer
för att hindra att viruset sprids.
Sveriges Radio har nyheter på lätt svenska om corona. Här kan du lyssna på sändningar.
Krisinformation.se
Krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.se
Folkhälsomyndigheten
1177 Vårdguiden
Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplats
På krisinformation.se finns information som är teckenspråkstolkad.
symbolbruket.se
De vanligaste symptomen på covid-19 är
Vilktigt att tänka på
Västra götaland
Material och tips på tillgänglig information om corona-viruset / covid-19