Din faktura

Din faktura för vatten och avlopp skickas ut en gång i kvartalet. Den samordnas med fakturan för sophämtning och skickas ut av Luleå Renhållning.

Fakturaguide

På din faktura under rubriken Vatten och avlopp hittar du ditt mätarnummer följt av den senaste avläsningen av din vattenmätare. Årsförbrukningen anger din förväntade förbrukning baserat på förra årets avläsning och den totala årskostnaden är baserad på samma uppgifter.

Din beräknade årsförbrukning är det som styr dina rörliga kostnader, det vill säga vad du beräknas ha förbrukat under den perioden som fakturan avser.

Du ser även vad du betalar för fast avgift för din mätare. En vattenmätare är inget du kan välja bort, den ska finnas där för att vi ska kunna ta rätt betalt.

Återbetalning

Om det vid årets slut visar sig att du har förbrukat mindre vatten än din beräknade förbrukning angett kommer vi att återbetala det beloppet. Om summan du skall få tillbaka understiger 1 000 kr kommer pengarna att dras av från din nästa faktura. Om summan överstiger 1 000 kr återbetalar vi pengarna direkt.

E-faktura

Vi ser gärna att du använder e-faktura när du betalar dina fakturor till oss. Det är både smidigt, praktiskt och dessutom miljövänligt. Istället för att få en pappersfaktura med ett inbetalningskort får du då räkningen presenterad i din internetbank. Du kan titta på den på skärmen och sedan klicka för att godkänna betalningen. Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda. Du slipper knappa in OCR-nummer, datum och belopp.

Du kan via din internetbank beställa autobetalning av e-faktura, vilket innebär att fakturan läggs upp automatiskt för betalning på förfallodagen. Det kostar inget extra att ta emot e-fakturor. Det ingår i Internetbanken.

För att anmäla dig för e-faktura loggar du in på din internetbank och söker e-faktura från Luleå Renhållning.

Autogiro

För att beställa autogiro måste du kontakta Luleå Renhållnings kundtjänst på telefonnummer 0920-25 09 00.

Om du har frågor

Har du frågor angående din faktura ska du kontakta kundcenter på 0920-45 30 00. Det kan då vara bra att ha uppgifter om fakturanummer, kundnummer och OCR-nummer tillgängligt. Dessa uppgifter hittar du längst upp till höger på din faktura.