Denna nyhet är äldre än 6 månader och är kanske inte aktuell längre.

Luleå på rekryteringsresa

Idag arbetar drygt 6 800 personer inom Luleå kommun och fler behövs. Just nu är representanter från kommunen ute på en turné runt om i landet för att visa upp Luleå kommun som en attraktiv arbetsgivare och för att hitta rätt kompetenser för de behov som finns, både nu och i framtiden.

Som arbetsgivare har Luleå kommun en stor utmaning framför sig. De behov av arbetskraft som finns idag kommer att öka, inte minst i och med kommande pensionsavgångar. Åsa Thomtén Jacobsson är HR-strateg på Luleå kommuns personalkontor och en av de som är med på Sverigeturnén.

- Marknadsföringsaktiviteter är viktiga för vår framtida rekrytering och turnén är ett exempel på vad vi gör. Vi måste visa att vi finns och att vi har många roliga jobb inom Luleå kommun, säger Åsa.

Den pågående turnén innebär att anställda på kommunens personalkontor, tillsammans med representanter från olika verksamheter inom kommunen, åker runt i Sverige och deltar på olika rekryteringsmässor och event. Syftet är att visa upp bredden på de yrken som finns inom kommunen och lyfta fram rekryteringsbehoven.

- Genom dessa event träffar vi skolungdomar, studenter, hemvändare och arbetssökande och vi möts av stor nyfikenhet, många är intresserade av att prata med oss, berättar Åsa.

Fullspäckat schema

Det är inte första gången Luleå kommun är ute på rekryteringsturné. Turnén har genomförts under flera år och utvecklas med tiden. Vid vissa aktiviteter samarbetar Luleå kommun med övriga kommuner i Luleåregionen (Boden, Kalix, Piteå och Älvsbyn). Bara under februari i år kommer Luleå kommun att delta i mässan Hotspot i Karlstad, Arbetsförmedlingens rekryteringsträff i Luleå och eventet Hemlängtan i Stockholm där målgruppen främst är hemvändare.

Luleå kommun är den största arbetsgivaren i kommunen, den näst största i länet. Att rekrytera, behålla och utveckla rätt kompetenser är viktigt och kommer att bli ännu viktigare när verksamheter utvecklas och pensionsavgångar ökar.

- Förra året hade Luleå kommun ute 1 600 rekryteringsannonser, året innan var det just över 1 000. Som arbetsgivare måste vi visa att vi finns, vi måste tänka långsiktigt och arbeta proaktivt med rekrytering. De vi pratar med i Karlstad imorgon kanske söker jobb hos oss om fem år tack vare det, avslutar Åsa.